zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Een laadpaal bij je elektrische auto, hoe werkt dat?

3 maart 2020 - Het is mogelijk een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Of het verstandig is, dat is echter een andere vraag. Niet alleen zorgt het ervoor dat het gebruik van andere grootverbruikers in het huishouden of bedrijf belemmerd wordt, het is ook brandgevaarlijk. Door de grote capaciteit die de auto verlangt wordt de laadkabel namelijk ontzettend warm. Het is daarom veel verstandiger een laadpaal te laten installeren bij je thuis of je kantoorpand als je een elektrische auto rijdt.
 

Een laadpaal kopen of aanvragen bij de gemeente?


Een laadpaal is een elektronisch apparaat dat je bij je oprit of eigen parkeerplaats plaatst. Deze worden geplaatst aan de wand of op een speciaal hiervoor ontworpen paal. Belangrijk om te weten is dat een eigen laadpaal enkel op eigen terrein geplaatst kan worden. Heb je geen eigen oprit bij je huis of parkeerplaatsen bij je bedrijfspand? Dan moet je een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Dat betekent echter ook dat anderen deze ook kunnen gebruiken zonder jouw toestemming, bovendien heb je dan geen invloed op het tarief per kWh. Deze optie is daarmee sub-optimaal.
 
Heb je voldoende eigen terrein om een auto te parkeren, dan kies je beter voor een eigen laadpaal. Het is dan belangrijk je goed te laten adviseren over welke laadpaal bij jouw huis of pand en je auto past. Er bestaan namelijk verschillende soorten laadpalen en enkele opties, zoals load balancing, kunnen bovendien erg handig zijn. Een eigen laadpaal heeft veel voordelen. Zo is er altijd plek om jouw auto op te laden, betaal je altijd hetzelfde tarief voor de elektriciteit en kan je er zelfs een verdienmodel aan hangen door hem semi-publiek te maken.
 
Heb je werknemers die ook gebruik willen maken van een laadpaal? Dan is het als werkgever zijnde via een backoffice systeem mogelijk de kosten voor het opladen van de auto te verrekenen. Dit geldt zowel voor de laadpalen bij je bedrijfspand als een eventuele laadpaal bij de werknemers thuis. Bovendien zijn er een aantal subsidies van kracht en kan je de laadpaal opgeven voor de milieuinvesteringsaftrek (MIA).
 
Waar koop je een laadpaal?
Een laadpaal schaf je aan via een laadpaalspecialist, zoals bijvoorbeeld Groenopladen.nl. De accu in je elektrische auto verbind je door middel van de laadkabel aan je laadpaal, waarna de accu opgeladen zal worden. Deze laadkabel wordt doorgaans geleverd bij je auto, maar bij sommige laadpalen zit deze ook vast aan het apparaat.
 
De laadpaal moet verbonden worden aan de stroomnetwerk van het huis of bedrijfspand. Belangrijk om te weten is dat dit geen eenvoudige installatie is en een laadpaal veel capaciteit vergt. Voor een goede en veilige installatie is het daarom verstandig dit niet zelf te doen. Bovendien is het vaak ook nodig door muren te boren en/of de kabel voldoende diep in te graven. De meeste laadpaalspecialisten kunnen de volledige installatie voor je verzorgen.
 
Laat je goed adviseren over een laadpaal en kies bij voorkeur voor een duurzame optie. Ga niet voor de goedkoopste optie, maar zorg dat de laadpaal eventueel ook te gebruiken is voor andere elektrische auto’s met een hogere capaciteit. Dit is handig wanneer je over een aantal jaren weer een nieuwe auto koopt. Op deze manier hoef je de laadpaal op dat moment niet te vervangen.
 
Denk er ook over na of je de laadpaal wilt combineren met zonnepanelen, om je investering sneller terug te verdienen. Bij laadpalen geldt dat goedkoop op de lange termijn altijd duurkoop is. De gemiddelde kwalitatieve laadpaal kost, inclusief professionele installatie, ongeveer €1.500 tot €2.500, afhankelijk van de omstandigheden en opties. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10