zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers

26 november 2019 - Veel werkgevers en organisaties bieden voor hun werknemers een collectieve zorgverzekering. Door de collectiviteit wordt er een korting aangeboden op de premie en kunnen er bepaalde voorzieningen worden verstrekt.

Sigaar uit eigen doos?


Deze voorzieningen betreffen dan gezondheid bevorderende zaken, maar ook een korting op aanvullende verzekeringen. Zorgverzekeraars hebben dikwijls maatwerkafspraken gemaakt over de vergoedingen. De extra vergoedingen en het preventiebudget gelden daarom niet voor alle collectieve verzekeringen. Maar wel voor de meeste!
 
Halvering korting
De maximale korting bedraagt thans tien procent bij een collectieve verzekering, maar die wordt verlaagd naar vijf procent. In 2019 zijn er 51.000 collectieve zorgverzekeringen. Onduidelijk is echter op welke basisverzekering een collectieve basisverzekering is gebaseerd. In Nederland worden zo’n 55 verschillende standaard zorgverzekeringen aangeboden met verschillende namen en pakketten. Consumenten en bedrijven zien hierdoor door de bomen het bos niet meer en kunnen eigenlijk onvoldoende een afgewogen beslissing maken. In feite dienen de zorgverzekeraars meer duidelijkheid te verschaffen over de verschillen in zorgverzekeringen en aan te geven bij welke standaard zorgverzekeringen een collectiviteitskorting wordt toegepast.
 
Marketing
De zorgverzekering is een marketing instrument geworden. De vraag is of dat wenselijk is voor een wettelijk verplichte regeling. Niet alleen zorg gerelateerde voorzieningen komen in een collectieve regeling voor, maar ook kwesties die liggen op het terrein van ziekteverzuim en mogelijk de Arbodiensten. Onder verschillende benamingen zoals ‘Gezond aan het werkpakket’ worden voorzieningen aangeboden zoals inzicht in gezondheidsrisico’s; helpen bij het verminderen en voorkomen van verzuim, de beste zorg regelen voor uw medewerkers en het bieden van een uitgebreid interventienetwerk. Veel van deze service activiteiten worden kosteloos gedaan op voorwaarde van het afsluiten van een collectieve verzekering.
 
Pijn
De werkelijke pijn zit hem in het niet behalen van de beoogde doelstelling. Het doel van de collectiviteiten is dat de zorg doelmatiger en efficiënter zou worden door voor een specifieke groep verzekeraars gericht bepaalde zorg in te kopen. De besparing wordt dan als korting aan de verzekerden teruggegeven met een maximum van tien procent. Echter omdat er geen sprake is van een inkoopvoordeel bij zorgverzekeraars betreft het in feite een nep korting. Verzekeraars berekenen eerst een opslag om vervolgens een korting te geven.
 
De meeste zorgverzekeraars hebben hun premie per 2020 verlaagd. Ongeveer 60 procent van de mensen heeft een collectieve verzekering. Die groep heeft dus te maken met een verhoging van de premie door het reduceren van de collectiviteitskorting met vijftig procent. De verlaging van de premie betreft voornamelijk de natura polissen. De restitutiepolis wordt bij de meeste zorgverzekeraars duurder.

De kleinere zorgverzekeraar DSW, traditioneel de goedkoopste, liet de maandpremie van de naturapolis voor komend jaar wel stijgen vanwege de verwachting dat zorgkosten fors gaan stijgen. Met een premie van € 118 is DSW nog steeds de goedkoopste. DSW hanteert overigens geen collectiviteitskorting.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10