zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Geld opzijzetten voor later

18 november 2019 - Waarom zetten we nu nog geen geld opzij voor later? Prof. dr. ir. Benedict Dellaert van de Erasmus Universiteit Rotterdam weet het antwoord op deze vraag. 

Hij is deskundige op het gebied van besluitvorming door consumenten bij aankopen specifiek rond pensioenen. "Als mensen een beslissing nemen willen de eenvoud en zekerheid, een keuze maken voor de toekomst is echter vaak complex en onzeker. Bij plannen omtrent een (vervroegd) pensioen zit dat lelijk in de weg. Daarvoor moet je dertig, veertig jaar vooruitkijken – dat kan toch geen mens?", stelt Dellaert.



Liever ‘niet verliezen’ dan ‘kans op winst’
Dit is een reden waarom we complexe keuzes voor ons uit schuiven, onze hersens werken nu eenmaal zo. "Daarbij zijn we geneigd om te willen houden wat we hebben", aldus Dellaert. "Het risico dat we 10% zouden verliezen, weegt voor ons zwaarder dan de kans om 10% te winnen. Bovendien vinden de meeste mensen € 100 euro nu leuker dan € 120 euro later." Dit verschijnsel wordt in de wetenschap van behavioral finance aangeduid met delay discounting.

Twintig jaar uitstellen
Angst voor spijt is een derde oorzaak van uitstelgedrag, stelt Dellaert. "Mensen zijn bang om spijt te krijgen van hun keuzes. Terwijl we ironisch genoeg achteraf niet vaak spijt hebben van dingen die we hebben gedaan, maar vooral van dingen die we níet hebben gedaan. Zoals die gewaagde carrière switch of tijdig geld opzijzetten om eerder te stoppen met werken. De praktijk is dat mensen het eerst twintig jaar uitstellen, en dan geen tijd meer hebben om nog een goede spaarpot op te bouwen. Maar ja: we laten het heden meestal zwaarder wegen dan de toekomst. Toekomstig inkomen is vaag; met inkomen van nu kun je nu prettig leven."

Wat wél werkt: investeren voor je oudere zelf
Zijn er manieren om dit uitstelgedrag te omzeilen? Dellaert denkt van wel: "Zoekend naar manieren om mensen te stimuleren om tijdig geld te reserveren voor later, vroegen Amerikaanse onderzoekers mensen om in een online keuzeprogramma geld te verdelen tussen twee potjes: een potje voor hun huidige zelf – met daarbij een foto zoals ze er nu uit zien – en een potje voor later, met daarbij een plaatje van een oudere versie van henzelf. Stopten ze meer geld in het potje voor nu, dan werd het gezichtje van hun latere zelf verdrietiger. Dat bleek significant te helpen: door hun oudere zelf te visualiseren, gingen mensen beter het belang zien om geld opzij te zetten voor later."

Truc 2: pensioenopbouw met toekomstig geld
Dellaert kent nog een truc om vooral jongere mensen te stimuleren: "Je kunt het verschijnsel van delay discounting ook omdraaien: als we toekomstig geld minder waard vinden, is ook de drempel niet heel hoog om dat toekomstige geld ergens voor te reserveren. In een ander onderzoek kregen mensen het aanbod om niet van hun huidige salaris geld opzij te zetten, maar van toekomstige loonsverhogingen – geld dat ze nu nog niet hadden. Wat bleek: het kostte veel mensen relatief weinig moeite om toekomstig geld opzij te zetten. En ze bouwden daardoor aanzienlijk meer vermogen op dan mensen die hun beslissing uitstelden tot het moment dat ze daadwerkelijk die salarisverhoging kregen. Toekomstig geld reserveren voelt minder als ‘inleveren’ dan geld opzijzetten in het nu."

Regel nu je vervroegd pensioen
Zet jij al geld opzij om eerder te stoppen met werken? Dit kan door te beleggen, met de vermogensgroeitool van Evi van Lanschot bereken je hoeveel geld je nodig hebt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10