25 maart 2013 - CSM verkoopt zijn activiteiten voor bakkerijbenodigdheden aan Rhône Capital en overweegt de opbrengsten te gebruiken voor het uitbreiden van de bio-ingrediëntendivisies en een uitkering aan aandeelhouders. Dit maakt CSM maandag bekend. Met de verkoop van de Europese en Noord-Amerikaanse bakkerijdivisie, exclusief Caravan Ingredients, is een bedrag van 1.050 miljoen euro gemoeid. De netto kasopbrengst wordt door het bedrijf geschat op 850 miljoen euro. De bakkerijtak stond al geruime tijd in de etalage omdat CSM verder wil gaan met de bio-ingrediëntendivisies Purac en Caravan. “Het is goed dat ze het geheel hebben kunnen verkopen”, zei ING analist Marco Gulpers. “Ik denk dat de koers vandaag een flinke recovery zal laten zien”, aldus de analist, die de verkoopprijs in lijn noemde. CEO Gerard Hoetmer zei in een conference call met journalisten dat de opbrengsten verdeeld kunnen gaan worden tussen een uitkering aan aandeelhouders en investeringen in autonome groei en acquisities voor Purac en Caravan. Gulpers zei dat aandeelhouders 350 tot 400 miljoen euro tegemoet zouden kunnen gaan. CFO Koos Kramer vulde aan dat er nog geen besluit is genomen. Volgens Kramer ligt de focus eerst op de afronding van de verkoop in het derde kwartaal en goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. Meer informatie over de aanwending zal mogelijk gegeven worden op de beleggersdag in juni.