zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
beurs
 

Aanhoudende malaise Nederlandse automarkt

2 januari 2013 - Verkopen van nieuwe personenauto's in Nederland zijn in 2012 sterk gedaald vanwege de economische crisis. Ook dit jaar zal de krimp aanhouden. Dat blijkt vandaag uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek. Vorig jaar werden er 502.544 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is een afname van 9,6 procent vergeleken met 2011. De krimp was in lijn met de verwachting van de brancheorganisaties, maar sterker dan de krimp van de Europese markt in de eerste elf maanden van 2012 met 7,6 procent.  Voor de Nederlandse markt in 2013 verwachten de brancheorganisaties een daling van de registraties van meer dan 4 procent tot 480.000. In 2011 was er nog sprake van een groei van 15,2 procent na een nog sterker 2010, toen de registraties met bijna een kwart omhoog schoten.  Van mei 2009 tot april 2010 profiteerden de autoverkopen van de sloopregeling, een korting op de aanschaf van een nieuwe auto bij de inlevering van de oude auto. Ook gaf het mondiale economische herstel in 2009 en 2010 van de financiële crisis van 2008 de verkopen van nieuwe auto's de wind in de rug.  In de loop van 2011 begon de Nederlandse economie echter te verzwakken in het kielzog van de escalatie van de eurozone crisis. Volgens de laatste ramingen van het Centraal Planbureau zal de Nederlandse economie in 2013 voor het tweede jaar op rij krimpen. Dat komt met name doordat de consumentenbestedingen zwaar onder druk staan als gevolg van de slechte huizenmarkt en de oplopende werkloosheid.  Door de economische verslechtering zijn ook de verkopen van nieuwe auto's in het slop geraakt. Bovendien kwamen afgelopen juli de fiscale voordeelregelingen voor zuinige auto's te vervallen. Veel consumenten hebben voor 1 juli nog snel een nieuwe auto aangeschaft, waardoor de registraties de maanden daarna forse dalingen lieten zien.
Bron: ABM Financial News
 
 Doorsturen   Reageer
 

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10