15 november 2012 - Ahold heeft in het derde kwartaal de winst onder druk zien staan door een belastinglast bij de Zweedse deelneming ICA. De omzet steeg evenwel met bijna 11 procent en ook onderliggend ontwikkelde de omzet beter dan voorzien.
Ondanks uitdagende marktomstandigheden lukte het Ahold om marktaandeel te winnen, aldus CEO Dick Boer.
In het derde kwartaal boekte Ahold een omzet van 7.598 miljoen euro, tegen 6.856 miljoen euro vorig jaar. Dit is een stijging van bijna 11 procent, wat in lijn is met de verwachtingen van analisten.
De vergelijkbare omzetgroei in Amerika bedroeg -0,2 procent, wat beter is dan de half procent krimp waarop analisten rekenden. In Nederland wist Ahold 2,5 procent groei te realiseren, eveneens beter dan de 1,2 procent die was voorzien. In Europa kromp de omzet met 1,8 procent.
De operationele marge over het derde kwartaal daalde van 4,4 naar 4,1 procent, exact conform de verwachting van analisten. Onder meer de overname van Bol.com en promotiecampagnes drukten de marge.
De onderliggende operationele winst steeg met 3,3 procent tot 313 miljoen euro, exact gelijk aan de analistenverwachting.
Onder de streep restte een nettowinst van 139 miljoen euro, tegen 257 miljoen euro vorig jaar. De daling is vooral te danken aan een belastingpost ter waarde van 90 miljoen euro bij ICA.