9 november 2012 - Conform verwachting heeft Telegraaf Media Groep in het derde kwartaal de omzet op niveau gehouden, maar de winstgevendheid wel zien teruglopen. Nog altijd staat de advertentiemarkt onder druk.
“De crossmediale strategie begint resultaat op te leveren. Het is helder dat wij desondanks nog steeds last hebben van de ongekende crisis op de printadvertentiemarkt, die groter is dan wij vorig jaar verwachtten. Dat zal ook niet snel veranderen, print is immers onze grootste activiteit", aldus CEO Herman van Campenhout.
TMG boekte in het derde kwartaal een omzet van 139 miljoen euro, 2 miljoen euro minder dan vorig jaar in dezelfde periode. De inkomsten uit advertenties daalden daarbij van 54,7 naar 48,0 miljoen euro.
Het op peil blijven van de groepsomzet is conform de verwachtingen van KBC Securities te danken aan recente overnames. TMG laat weten "alle strategische opties open te houden ten aanzien van nieuwe overnames, zowel in de online markt als op printvlak".
Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (EBITDA) daalde van 13,4 naar 9,7 miljoen euro bij een 2,5 procentpunt lagere marge van 7,0 procent.
Onder de streep restte een nettoresultaat van 7,0 miljoen euro, een flinke afname ten opzichte van de 22,5 miljoen euro van vorig jaar. De winstdaling is volgens TMG vooral te wijten aan een lager resultaat uit ProSiebenSat. 1 Media. In 2011 werd deze bijdrage nog aangejaagd door een boekwinst op de verkoop van activiteiten.