24 oktober 2012 - PSA Peugeot Citroën heeft in het derde kwartaal de automobielomzet sterk zien dalen dankzij krimp van de Europese thuismarkt. Het concern waarschuwde dat de Europese markt dit jaar sterker dan verwacht zal krimpen.
Afgelopen kwartaal daalde de omzet van de automotive divisie met 8,5 procent tot 8,5 miljard euro. Over de eerste negen maanden van het jaar kelderde de omzet met 9,9 procent.
In het derde kwartaal slonk de Europese automarkt met 9,4 procent. Peugeot verwacht nu dat de markt dit jaar met 9 procent zal krimpen. De oude raming was een afname van 8 procent. Peugeot wordt met name geteisterd door veel minder vraag in crisislanden als Spanje en Italië.
De automarkt in Europa is sinds 2008 aan het dalen, wat autobouwers in meer of mindere mate treft. Naast Peugeot zijn Opel, Ford en Fiat andere prominente slachtoffers van de crisis. Volkswagen Group weet daarentegen de verkopen in de regio beter op peil te houden, terwijl onder meer het Koreaanse KIA en Dacia van Renault weten te groeien.
Peugeot handhaafde de raming dat de Chinese markt dit jaar met 7 procent groeit. Het concern is echter positiever over Latijns-Amerika en Rusland, die met respectievelijk 5 en 11 procent zullen groeien. In juni waren de groeiverwachtingen nog respectievelijk 2 en 9 procent.