zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zou jij je je mensen uit de klaagstand willen halen?

Door: John Vrakking
 
In een vorig artikel schreef ik hoe je de verantwoordelijkheid voor het oplossen van problemen terug kunt leggen bij je medewerkers. Het vergroten van het zelfoplossend vermogen van je mensen vergroot immers hun potentieel, zodat jij je als leidinggevende bezig kunt houden met je eigen werk. Open deur, inderdaad… maar ik kreeg nogal wat kritiek: "jij hebt makkelijk praten: naar buitenstaanders zoals jij wordt immers veel eerder geluisterd dan naar iemand die er al jaren werkt!". Dat ken ik inderdaad; niet zelden weet een interimmer in gang te zetten wat niemand voor elkaar kreeg, maar waarvan iedereen al lang wist dat het gebeuren moest. Maar als kritiek is het ook wat obligaat. In de regel keer ik die kritiek ook direct om: in hoeverre ben je als leidinggevende onderdeel van zo’n cultuur?

Leidinggevende als probleem-oplosser
In Vier manieren om verantwoordelijkheid te delen schreef ik hoe je de zelfredzaamheid van je mensen kunt vergroten. Want te gemakkelijk gaan sommigen er nog vanuit dat een leidinggevende er is om problemen op te lossen. En even zo vaak laat die laatste dat gewoon gebeuren en dat is niet onlogisch: vaak nog komt zo’n leidinggevende uit eigen gelederen. Het kan iemand zijn (man of vrouw) die "op de vloer" zijn sporen heeft verdiend en dus weet waardoor problemen in het proces kunnen ontstaan. Dus dat die wordt aangesproken op z’n ervaring is niet zo gek, want hij heeft al eens eerder nagedacht over oplossingen. Wil ‘ie echter toekomen aan z’n eigen ontwikkeling, dan zal ‘ie dat ook bij z’n medewerkers moeten stimuleren. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Vijf leidende technologietrends
Vier HR-trends voor 2020
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
meer top 10