zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vier manieren om verantwoordelijkheid te delen

Door: John Vrakking
 
Je kent het vast wel, het management-adagium "Kom hier niet binnen met problemen, maar draag zelf drie mogelijke oplossingen aan". Dat op je deur schroeven én het handhaven, sterker nog: het hard maken… dat is vaak wel een dingetje. Zeker voor leidinggevenden die zelf van de werkvloer komen. De crux zit ‘m, net zoals bij de kreet op de deur, in hoe je dat handen en voeten geeft. Ik geef vier kleine voorzetten om het zó vorm te geven, dat ook jij er resultaat mee kunt boeken.

Verlegen om een oplossing 
Als leidinggevende wil je dat je mensen zelf verantwoordelijkheid dragen, zelf initiatief ontplooien en daarnaar handelen. Wie dit niet duidelijk laat blijken, is binnen de kortste keren als leidinggevende toch zelf weer in het proces aan het werk. En dat terwijl je graag vanaf de buitenkant het proces wilt ondersteunen.
Medewerkers met vragen zitten soms verlegen om een oplossing voor een probleem. Veel vaker echter weten ze wel een oplossing (of meer zelfs), maar nemen ze geen verantwoordelijkheid… Met het excuus van "een vraag" maken ze jou dan medeplichtig en in het ergste geval volledig verantwoordelijk. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10