zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De stoelendans aan de vergadertafel

Door: Frank van Marwijk
 
Hebt u wel eens gelet op de plek waar u en anderen gaan zitten tijdens een vergadering? De plaats aan tafel die mensen kiezen vertelt veel over hun betrokkenheid. Vaak gaan mensen telkens op dezelfde plek zitten, maar dat hoeft niet per se. De gekozen plaats kan ook verschillen vanwege de wisselende aanwezigheid van personen, de onderlinge relaties van de betrokkenen of de verschillende belangen die ze hebben in de agendapunten. Iemand kan op een plek gaan zitten waar hij de meeste steun verwacht, waar hij anderen goed kan aankijken, waar hij het meeste opvalt of waar hij zich juist een beetje kan verstoppen. In strategisch opzicht is het zinvol om te kijken hoe de stoelen zijn verdeeld. In sommige vergaderingen ontstaat een bijzondere dynamiek, alleen al door de plaats waar de gesprekdeelnemers zitten.

Tegenover, naast of in een hoek?
In een eerder artikel heb ik een en ander uitgelegd over de verschillende plaatsen aan tafel die u kunt innemen tijdens een tweegesprek. Zo kunt u recht tegenover elkaar plaatsnemen, naast elkaar aan tafel gaan zitten of in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar. In communicatief opzicht maakt dit groot verschil. Dat verschil zit hem vooral in de verschillende mogelijkheden tot oogcontact. Maar wat heeft de plaats die u kiest voor effect tijdens een groepsgesprek zoals een vergadering, waarbij meerdere mensen aan tafel zitten? Omdat je met meerdere mensen bent, hoef je elkaar niet voortdurend aan te kijken en kun je wat variëren in blikrichting. Toch is de keuze van plaats aan tafel nog steeds veel bepalend. Welke plaats aan de vergadertafel u kiest hangt af van verschillende factoren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10