zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waarom neemt niemand verantwoordelijkheid?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Een ergernis die maar niet afneemt is dat collegae zich blijkbaar niet verantwoordelijk voelen voor hun werkwijze.  Als er verkeerde beslissingen worden genomen, dan wordt er niet bijgestuurd, ook niet onderling. Van managers mag je toch verwachten dat ze nadenken over de belangen van de organisatie op de lange termijn. Men is passief en zit te comfortabel in hun positie en ze komen er weg mee. Dat is voor niemand goed. Wat is hier aan te doen?"

Antwoord van Asha Kalijan
Verantwoordelijkheid hebben en verantwoordelijkheid dragen zijn twee verschillende dingen helaas. Soms is niet duidelijk wat onder verantwoordelijkheid wordt verstaan, zelfs niet in managementposities waar je het verwacht. Als niemand het initiatief neemt om daar verandering in te brengen, en ieder zijn/haar eigen gang gaat, dan krijg je ingesleten patronen in een organisatie. Want men neemt aan dat het wel goed is zo. Dat is niet goed.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10