zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Aardig zijn loont, of toch niet?

Door: Frank van Marwijk
 
In een artikel op de BBC website las ik over een interessant onderzoek van de University of California, Riverside, naar het effect van doelgericht vriendelijk gedrag van kinderen op hun populariteit onder leeftijdsgenoten. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder 400 schoolkinderen tussen 9 en 11 jaar oud. De onderzoekers vroegen aan de helft van de kinderen om vier weken lang drie keer per week iets aardigs te doen. Aan de andere helft (de controlegroep) werd gevraagd om een dagboek bij te houden van plaatsen waar ze waren geweest. De uitingen van vriendelijkheid waren niet per se gericht op klasgenoten. Enkele voorbeelden die kinderen noemden waren: ‘Ik gaf mijn moeder een knuffel omdat ze het zo druk had op haar werk’, ‘Ik gaf iemand wat van mijn lunch’ en ‘Ik heb gestofzuigd’.  Voorafgaand aan de vier weken werd aan de deelnemers gevraagd om de namen te omcirkelen van klasgenoten, met wie ze het liefst een activiteit op school zouden willen doen. Na vier weken werd hun gevraagd hetzelfde weer te doen. Het bleek dat de ‘vriendelijkheidsgroep’ onder klasgenoten aanzienlijk in waardering was gestegen. Ook voelde die zich gelukkiger.


Onderzoeker dr. Kristin Layous van de UC Riverside's faculteit psychologie noemde het feit dat simpele positieve activiteiten zo’n direct effect hebben op verbetering van de relaties onder leeftijdsgenoten de meest interessante ontdekking: ‘Ik was niet helemaal verbaasd dat leerlingen zich gelukkiger voelden, omdat we dat ook bij volwassenen gevonden hebben, maar ik was verrast dat eenvoudige activiteiten de dynamiek van een gevestigde klas kunnen veranderen’. Volgens Layous kan het aanmoedigen van zulke simpele "positieve daden" kinderen helpen om beter op te schieten met hun klasgenoten en kan het zelfs gevallen van pesten doen voorkomen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10