zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe gaat u om met verborgen agenda’s?

Door: Frank van Marwijk
 
Mensen spreken niet altijd uit wat ze denken en doen niet altijd wat ze zeggen. Dat geldt zowel op het werk als in privé-situaties. Soms liggen daar verborgen agenda’s aan ten grondslag. Daarbij wordt iemand gedreven door andere motieven dan die hij of zij op tafel legt. En daarmee wordt de gedachtegang van die ander ondoorzichtig en diens gedrag onvoorspelbaar. Als u met iemand samenwerkt om gedeelde doelen te behalen is het lastig communiceren als die ander eigenlijk gedreven wordt door zijn eigen onuitgesproken doelen.  U weet op die manier dus niet wat u aan hem of haar hebt. Waarom houden mensen er verborgen agenda’s op na? Is dat te voorkomen en hoe gaat u daarmee om?

Strategische benadering
Als u met mensen samenwerkt, moet u ze kunnen vertrouwen. Dat is een mooi uitgangspunt. Dat betekent dat u er op moet kunnen rekenen dat de mensen die deelnemen aan het proces om doelen te behalen, dat proces niet tegenwerken. Toch is dit iets dat soms wel gebeurt omdat mensen hun eigen belangen hebben. Die belangen botsen soms met de gezamenlijke missie. Het komt voor dat medewerkers vervolgens een strategische benadering kiezen om hun eigen belang te beschermen. Dat hoeft overigens niet altijd nadelige gevolgen te hebben.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10