zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo werkt u zonder problemen

Door: Frank van Marwijk
 
Wat zou u er van vinden om te kunnen werken zonder problemen? De meeste mensen in alle lagen van de organisatie zouden dat een geweldige gedachte vinden. Het zijn immers de problemen op het werk die zorgen voor stress en verminderd werkplezier. Het zijn ook de problemen die demotiveren, de onderlinge sfeer verzieken en zorgen voor een hoog ziekteverzuim en voortijdig vertrek van medewerkers. En het zijn de problemen die er voor zorgen dat projecten mislukken en deadlines niet worden gehaald. Kortom: problemen, daar willen we graag vanaf. Maar toch is dat lastig. Problemen vormen de kern van onze manier van denken. Wat moeten we doen als er geen problemen meer zijn?

Probleemgericht denken
Managers en organisatieadviseurs houden zich dagelijks bezig met de aanpak van problemen binnen de organisatie. Daarbij hanteren ze een geprotocolleerde werkwijze. Allereerst stellen ze een diagnose en definiëren het probleem. Ze zoeken naar de factoren die obstakels vormen. Ze bepalen in hoeverre deze obstakels de voortgang van de processen belemmeren en schatten noodzaak tot verandering in. Vervolgens analyseren ze het probleem. Daarbij onderzoeken ze wat de mogelijke oorzaken van het probleem zijn. Als het probleem en de causaliteit duidelijk zijn, zoeken ze naar mogelijke oplossingen. En tenslotte ontwikkelen ze een plan van aanpak om het probleem op te lossen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (1) 
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
Economie in Nederland: omslag of afkoeling?
meer top 10