zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Checklist: Jezelf profileren

Door: Asha Kalijan
 
Jezelf profileren heeft te maken met hoe u overkomt op anderen. Profileren draait om imago en identiteit. Uw identiteit is wie u bent. Uw imago is in de meest gunstige situatie de uitstraling van je identiteit. U kunt zichzelf profileren op inhoud of vorm, maar het werkt het best als beide een geheel vormen. Hoe u overkomt bepaalt de mate van invloed op anderen en op de besluitvormingsprocessen. Als u zichzelff niet profileert doordat u zich bijvoorbeeld terughoudend opstelt, dan verkleint dat uw promotie- en carrièrekansen. Als u iets gedaan wilt krijgen, moet u zichtbaar zijn. Wilt u als manager succesvol medewerkers aansturen en carrière maken, dan moet u aan profileren doen. Zelfkennis en authenticiteit zijn belangrijke elementen hierbij. Laat zien wie u bent en wees daarin consequent. Als u zichzelf wilt profileren heeft u allereerst overtuigingskracht nodig. Daarna is pas de inhoud en de vorm van het profileren van belang. 

Zelfkennis en authenticiteit
Zelfprofilering begint met zelfkennis. Dit pakt u als volgt aan.
  • Maak een analyse van uw sterke en zwakke punten, maar ook van valkuilen en mogelijkheden. Neem hierbij alle kennis, vaardigheden, talenten en ervaringen mee.
  • Onderzoek welke resultaten u heeft bereikt en welke kwaliteiten daaraan hebben bijgedragen.
  • Bepaal welk beeld anderen van u hebben. Vraag het eventueel aan mensen die u vertrouwt. Misschien volgen daar tegenstrijdige uitspraken uit. Die bekijkt u later.
  • Maak een profiel op basis van de analyse.
  • Probeer objectief naar uw profiel te kijken. Lukt dat niet, dan kun u uw profiel ook door een ander laten beoordelen.
Een dergelijke analyse brengt automatisch authenticiteit met zich mee. In de tegenstrijdige uitspraken zitten vaak verbeterpunten om authentieker te worden. Met andere woorden: deze punten belemmeren dat u authentiek handelt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
meer top 10
vacatures
meer vacatures