zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe houd ik een ontslagen medewerker nog gemotiveerd?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben sinds kort manager van een afdeling van tien medewerkers. Voor mijn komst is besloten om het contract van één collega niet te verlengen. Deze is nu erg ongemotiveerd en behoorlijk negatief in zijn communicatie. Wat kan ik doen om hem op te peppen zodat hij over een maand met een prettiger gevoel weggaat dan hij nu rondloopt?"

Antwoord van Asha Kalijan
Het is een goed streven om de medewerker met een goed gevoel te laten vertrekken. En omdat jij nieuw bent in de functie en geen verleden met hem hebt, kun je waarschijnlijk wel verschil maken. Echter, ga eerst na of het nuttig is om je tijd te besteden aan hem.

Reden niet verlengen contract

Hoewel het jou opvalt dat de medewerker ongemotiveerd en negatief in zijn communicatie is, is het niet onverstandig om te achterhalen wat de exacte reden is dat zijn contract niet wordt verlengd. Ligt het aan zijn gedrag en houding in zijn werk of is de houding die jij omschrijft ontstaan nadat hij te horen heeft gekregen dat zijn contract niet wordt verlengd? Belangrijk is om te kijken naar hoe hij gefunctioneerd heeft de afgelopen tijd, hoe de samenwerking was met collega’s en leidinggevende en hoe hij gereageerd heeft op eerdere feedback, mocht die geweest zijn. Bekijk zijn personeelsdossier. Bepaal vervolgens of jij daadwerkelijk verschil kunt maken en of het nuttig is om je tijd te besteden aan de medewerker en hoeveel tijd je wilt of kunt besteden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10