zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een kritische kijk op kritiek

Door: Frank van Marwijk
 
Als managers kritiek geven, doen ze dat meestal met de beste bedoelingen. Het lijkt zo zinvol om het mensen direct te laten weten als er iets niet goed gaat en/of beter kan. Iemand die kritiek krijgt over zijn handelen, kan daar toch wat van leren, is het idee. Toch blijkt kritiek niet altijd zo effectief als verondersteld. Mensen hebben van nature weerstand tegen directe kritiek. Ze ervaren kritiek over hun werk snel als aanval op hun persoon. Daardoor sluiten ze zich ervoor af en dan komt de (beste) bedoeling van die kritiek niet meer over. Hoe komt het dat mensen zo slecht tegen kritiek kunnen? En hoe kunt u daarmee omgaan?


Wel of geen kritiek geven?
Mijn artikel Dertien manieren om kritiek in ontvangst te nemen, trok veel belangstelling. En hoewel het artikel toegespitst was op het ontvangen van kritiek, ontstond er ook een discussie over geven van kritiek. Eén reactie was: waarom kun je niet gewoon zeggen waar het op staat? Je kunt toch beter gewoon zeggen wat je dwars zit in plaats van erom heen te draaien? Daartegen werd opgemerkt dat ongezouten kritiek geven en direct zeggen waar het op staat, mensen voor jaren kan beschadigen in hun gevoel en (werk)houding. Voor beide meningen valt veel te zeggen. Als bijvoorbeeld een medewerker fouten maakt in zijn werk, is het toch belangrijk dat hij daar kennis van neemt? Anders blijft hij op dezelfde voet verder gaan en verandert er helemaal niets. Tegelijkertijd is het belangrijk dat die medewerker met respect benaderd wordt en dat de confrontatie met zijn disfunctioneren hem niet persoonlijk kwetst.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Vier best practices voor een transformatie van finance
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
meer top 10
vacatures
meer vacatures