zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De kracht van aandacht

Door: Frank van Marwijk
 
In deze tijd wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Medewerkers krijgen veel vrijheid om hun eigen manier van werken te ontwikkelen. Dit geldt vooral voor thuiswerkers die hun manager nog nauwelijks te zien krijgen. Ook steeds meer bedrijven hebben zelfsturende teams. Er gaan zelfs stemmen op die beweren dat manager een uitstervend ras is omdat medewerkers het werk zelf wel aankunnen en weinig tot geen sturing nodig hebben. Het nieuwe werken zorgt er wel voor dat de directe aandacht en erkenning voor het werk dat mensen doen steeds minder wordt. En dat is jammer, want aandacht en erkenning zijn belangrijke motivatoren.

Intrinsieke of extrinsieke motivatie
Er is niets mis mee om de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers te stimuleren. Dit vraagt van medewerkers wel dat ze gemotiveerd kunnen blijven van binnenuit. Bij sommige medewerkers lukt dat goed. Zij worden gestimuleerd door de resultaten die ze hebben bereikt. Anderen missen vooral de aandacht voor het werk wat ze doen. Aandacht en erkenning is immers iets waar de meeste mensen een diepere behoefte aan hebben. De sociale verbondenheid van mensen is diepgeworteld. Dat betekent ook dat we graag publiek om ons heen willen en applaus willen ontvangen voor onze acties, onze resultaten en onze bezittingen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10