zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Speelt u op de bal of op de man?

Door: Frank van Marwijk
 
Zakelijke besprekingen hebben vooral een inhoudelijk karakter. Er wordt daardoor soms voorbij gegaan aan persoonlijke betrokkenheid, gevoelens, onzekerheid en onderlinge verhoudingen. Als u daar geen aandacht aan geeft, kan het spel over de verhouding uitgespeeld worden via de inhoud. De meningen die worden uitgesproken hebben dan meer met de onderlinge relaties tussen de teamleden te maken, dan met het gespreksonderwerp zelf. Dit maakt de communicatie onzuiver. Daarom is het belangrijk dat u in uw team ook ruimte biedt aan metacommunicatie en evaluatie op betrekkingsniveau.



Spelen op de bal of op de man
Om samen te kunnen werken, is inhoudelijk overleg nodig. Tijdens vergaderingen wordt daarom veel aandacht besteed aan de inhoud van de agenda. Er wordt overleg gevoerd om ieders ideeën over de agendapunten duidelijk te krijgen. Er worden standpunten uitgewisseld en keuzes gemaakt. Vervolgens wordt een strategie bepaald over de uitvoering van de plannen die besproken zijn. Maar het blijkt dat in dergelijk overleg veel meer plaatsvindt dan alleen de input en output van inhoudelijke informatie. Samenwerken is ook meer dan slechts samen werken aan de ontwikkeling en/of verkoop van een product. Samenwerken is ook een samenspel. Elke goede voetbaltrainer weet dat er voor samenspelen meer nodig is dan werken aan de techniek en de conditie van de spelers. Het gaat ook om de onderlinge verhoudingen. De trainer moet inzicht hebben in aspecten als onderlinge sympathieën, erkenning en afgunst.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Bedrijven tonen sterke weerstand tegen technologische transformatie
Kwart thuiswerkers zoekt andere baan bij terugkeer naar kantoor
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
NBBU: SER-akkoord leent zich voor voortzetten gesprekken uitzend-cao
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
meer top 10