zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De beoordelaar beoordeeld

Door: Frank van Marwijk
 
Als u een medewerker beoordeelt, is het niet de bedoeling hem alleen maar te confronteren met uw ideeën over diens functioneren. U wilt hem of haar ook iets meegeven. Het is echter maar de vraag in hoeverre uw medewerkers open staan voor de adviezen die u aanreikt. Het gaat immers om úw mening en niet om onweerlegbare feiten. Uw oordeel kan verschillen met dat van anderen en met de visie van de persoon in kwestie. Of uw adviezen worden verstaan, heeft er ook mee te maken hoe de medewerker ú beoordeelt. Het is daarom goed om te kijken wat beoordelen precies inhoudt en hoe u ervoor kunt zorgen dat uw feedback wel effect heeft.

Vandaag krijg ik mijn beoordeling
Waar denkt u aan als ik het heb over een beoordeling? Wellicht heeft u dan het meteen het beoordelingsgesprek in gedachten, waarin u het functioneren van een medewerker bespreekt. In dit periodieke gesprek geeft u uw mening te kennen over hoe de medewerker zijn werk uitvoert. U evalueert de resultaten die hij behaalt heeft en vertelt hem wat u denkt over bijvoorbeeld zijn opstelling naar klanten en zijn houding in het team. In tegenstelling tot het functioneringsgesprek is de informatie die u verstrekt in het beoordelingsgesprek eenzijdig. Dat betekent dat u een bindend waardeoordeel uitspreekt over het totale functioneren van de medewerker. De reactie van de medewerker wordt meegenomen, maar heeft geen effect meer op de uitslag van uw beoordeling. In de praktijk lopen de betekenissen van het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek vaak een beetje door elkaar. Het functioneringsgesprek heeft vaak toch een wat beoordelend karakter, terwijl in het beoordelingsgesprek meestal ook meer ruimte voor wederzijdse feedback is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
meer top 10