zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een derde persoon bij het functioneringsgesprek, is dat een goed idee?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben leidinggevende in de gezondheidszorg. Vorige jaar heb ik een functioneringsgesprek gevoerd met een medewerker. Hij was het toen op twee punten niet eens met mijn bevindingen. Nu is het een jaar later en moet er opnieuw een functioneringsgesprek plaatsvinden. De medewerker heeft echter aangegeven niet met mij in gesprek te willen gaan. Ik heb hem erop gewezen dadt het gesprek verplicht is. Nu staat hij er op dat hij een collega mag meenemen. Is dat een goed idee?"

Antwoord van Asha Kaijan
Dat een medewerker het niet eens is met punten uit een functioneringsgesprek kan natuurlijk altijd. Ik neem aan dat hij akkoord was met het feit dat de verschillende meningen (ook zijn mening) duidelijk vastgelegd zijn.
Procedure van een functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek is in jullie geval ook het beoordelingsgesprek. De uitkomst van zo’n gesprek heeft consequenties op de beloning en ontwikkeling van de medewerker. Als de medewerker het ergens niet eens mee is, dan is de beoordeling cq uitkomst in zijn ogen altijd onredelijk. Het is raadzaam de meningen naast elkaar te leggen en daar ook oplossingsrichtingen en meetpunten voor te bedenken. Ik raad in dergelijke gevallen aan om na een half jaar opnieuw een gesprek te voeren, om te zien of zaken duidelijker zijn en of je kunt bijsturen als de medewerker in jouw ogen nog steeds minder goed functioneert op die punten. Ik ben dan ook een voorstander van een jaarlijkse beoordelinggesprek en een halfjaarlijkse functioneringsgesprek waarin je tussentijds kunt bijsturen, signalen kunt oppakken, afspraken kunt maken etcetera. Ook bij tussentijdse problemen komt het voor dat leidinggevenden en/of medewerkers een (extra) functioneringsgesprek aanvragen. 
En ja, het liefst met een derde erbij. Ik zal straks uitleggen waarom.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Zomervakantie van start: goed voorbereid op autovakantie
Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten
Economische onzekerheid en internationale onrust zorgen voor verdere afkoeling
Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen
Beleggers positief over hun duurzame impact
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
meer top 10