zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kom ik met mijn leeftijd en profiel weer aan de slag?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sinds februari 2007 ben ik door een arbeidsconflict werkeloos geworden. Ik heb toen een half jaar sabattical genomen. Nu ben ik weer op zoek naar een leidinggevende baan. Daarin heb ik ruime ervaring, vooral als coachend leidinggevende. Telkens word ik echter afgewezen, omdat een andere kandidaat 'net iets beter in het profiel past'. Nu ben ik een erg vrouwelijke vrouw, ronde vormen, lang blond haar én 47 jaar.  Ik gedraag me wel zakelijk en toon mijn enthousiasme. Weet jij wat ik kan doen om weer aan de slag te komen?"

Antwoord van Asha Kalijan
Waar ging het arbeidsconflict over waardoor je werkloos bent geworden? Een arbeidsconflict ontstaat niet voor niets en heeft altijd iets te zeggen over hoe jij in je werk staat of een bepaalde organisatiecultuur bij je past of niet. Had het conflict met principiële kwesties te maken, met je functioneren of iets anders? Even terug
Je vertelt me veel over het moment nu, waar je op gericht bent, maar niet over je arbeidsverleden. Soms is een conflict een goed signaal voor een nieuw begin in je carrière. Stel jezelf daarom enkele vragen:

Waar ging het goed in je werk en waar ging het minder goed?

Wat waren de argumenten van de tegenpartij in het conflict. Kijk er als derde persoon naar. Zat er wellicht een kern van waarheid in of sta je helemaal in je gelijk en ben je overtuigd waar je voor staat?

Je bent een coachend leidinggevende, die oog heeft voor de groei van mensen en teams en verbeterstappen in de organisatie. Hoe laat je dat zichtbaar worden en hoe meet je het resultaat? Een valkuil bij coachend leiderschap is het behalen van organisatieresultaten en –teamtarget. Hoe is het daarmee gesteld?

En nu verder
De toekomst schets je heel positief. Dat is een prima startpunt. Als je de bevindingen van de analyse hierboven meeneemt om je nieuwe strategie richting de arbeidsmarkt te bepalen, dan heb je inhoudelijk een goede benadering.

Wat ga je anders doen in vergelijking met het verleden?
Waar liggen je aandachtspunten en kwaliteiten als leidinggevende?
Waar liggen jouw sterkte en waar je verbeterpunten?
Welke branche past bij je?
Welke organisatiecultuur en -structuur hoort daar bij? 

Authentiek blijven als vrouwelijke vrouw van 47
Blijf zo authentiek mogelijk als ervaren vrouwelijke vrouw van 47 jaar. Daar is namelijk niets mis mee. Gebruik het als een rijkdom. Slimme vrouwen gebruiken alle kwaliteiten die ze hebben, mits de integriteit gehandhaafd blijft. Belangrijk is wel om de vooroordelen die samenhangen met vrouwelijke vrouwen als leidinggevenden te weerleggen in je houding en gedrag. Dat doe je al, maar verberg je niet achter een te zakelijke uiterlijk. Dat is een valkuil van veel vrouwen. Je kwaliteiten en resultaten moeten voor zich spreken. Laat die duidelijk zijn.

Reacties c.q. afwijzingen
Nu gaan we kijken naar de kern van je vraag. Ik ben benieuwd of je het arbeidsconflict ter sprake brengt. Hoe wordt daarop gereageerd. Verder ben ik benieuwd hoe je solliciteert naar nieuwe functies. Via vacatures in bladen of via bureaus? De werkelijkheid is dat de arbeidsmarkt, met name uitzendbureaus en werving en selectiebureaus inderdaad niet altijd de volledige waarheid spreken over de reden van afwijzing. Natuurlijk zijn er altijd mensen die beter aansluiten. Die opmerking is onvoldoende en je hebt er inderdaad niets aan. Dat blijkt ook uit de ervaring van met name de ervaren professionals/leidinggevenden die ik coach op loopbaan.

Selecteer de bureaus die verder kijken, die bij jou passen en niet alleen met CV’s schuiven. Die zijn er, al is het wel goed zoeken. De meeste van hen hebben prioriteit in belangen. Ze gaan veelal voor de snelle omzet en snelle invulling van een vacante positie en zijn niet bezig met wat jij nodig hebt. Ze zijn ook niet bezig om jou te instrueren om zo snel mogelijk een passende functie te vinden. Ze willen wel graag dat je ingeschreven blijft, vooral als je een goede kandidaat bent. Daarom ligt de waarheid die ze je vertellen ergens in het midden.

Als je rechtsreeks organisaties benadert dan heb je in ieder geval een contact persoon die donders goed weet waarom hij of zij je afwijst. Zij hebben verder eigenlijk geen belang meer om je iets anders te vertellen dan de waarheid en willen misschien sociaal wenselijke antwoorden geven uit beleefdheid. Vraag daarom door tot je de echte reden hoort. Je kunt aangeven dat je dat graag wil weten voor je volgende sollicitaties. Is het volgens hen je visie, je uitstraling en het vooroordeel dat ze daarover hebben of is het je leeftijd? Ik raad je aan, alle contactpersonen te bellen en hen de vraag voor te leggen, wat gemaakt heeft dat ze je niet aangenomen hebben. Geef maar aan dat jij je voordeel wilt doen met hun eerlijke feedback. Geef jezelf vervolgens de gelegenheid om je aanpak aan te scherpen. Tot het werkt.

Anders manieren
Probeer via je netwerk ingangen te krijgen bij organisaties. Ga ook naar bijeenkomsten waar je potentiële werkgevers kunt tegenkomen. Zoek naar organisaties die passen bij je arbeidsmarktstrategie en stuur een open brief. Wees overtuigd waar je voor staat en welke waarde je kunt toevoegen aan organisaties. Dat versterkt je positie.

Jij hebt het talent en het profiel om vaak uitgenodigd te worden. Dat is heel goed. Blijkbaar gaat er daarna iets niet helemaal goed. Het is voor jou belangrijk om te weten wat dat is om het de volgende keer beter te doen. Als je daarbij je eigen analyse en je arbeidsmarktbenadering gericht toepast, dan sta je sterker in het vinden van een passende functie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Marketing Pioneers: inspiratie voor innovatie
Jaarcongres met Amerikaanse keynote spreker Jonah Berger. Daarnaast een vol programma met 15+ topsprekers waaronder VICE, Swapfiets, Charlie Temple en Formule E. Bestel nu tickets voor 15 november. 


Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2. 500.
reacties
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
Onrealistische doelen brengen u verder (1) 
Vraag naar accountants neemt sterk toe (1) 
Doelen maken meer kapot dan u lief is (6) 
top10
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Vooral hoogopgeleiden zitten er later warmpjes bij
Verouderde systemen en verkeerde prioriteiten kosten handenvol geld
Onvrede onder werknemers niet alleen in publieke sector
Zes stappen om alles voor elkaar te krijgen
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg
Werkgelegenheidsverwachting blijft positief
Salarisprofessional steeds meer in adviesrol
Sollicitanten krijgen vaker vast contract aangeboden bij aanvang baan
Een leven lang ontwikkelen
meer top 10