zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo voert u een empathisch functioneringsgesprek

Door: Frank van Marwijk
 
Tijdens een functioneringsgesprek ligt het accent gewoonlijk op – het woord zegt het al – het functioneren van de medewerker. Samen met hem evalueert u hoe hij zijn werk uitvoert. U kijkt daarbij naar het verleden en blikt vooruit op de toekomst. Daarbij richt u zich op praktische zaken. Vanwege deze insteek heeft een functioneringsgesprek vaak toch een beoordelend karakter. U kunt er ook voor kiezen om in een functioneringsgesprek minder accent te leggen op de werkuitvoering van de medewerker en meer op diens persoonlijke visie, ideeën en gevoelens. Het gaat er dan meer om wat de medewerker vindt van zijn werk en hoe hij de onderlinge samenwerking binnen het team ervaart. De mening en de gevoelens van de medewerker staan daarbij centraal.

Tijdens zo’n gesprek leert u de medewerker beter kennen en krijgt u inzicht in zijn motivatie. Ook worden de onderlinge verhoudingen tussen de medewerkers binnen het team duidelijker. Daarvoor is het wel nodig dat de medewerkers zich veilig genoeg voelen zich uit te spreken over zichzelf, hun collega’s en u. Ook moeten ze de heilige huisjes van de organisatie ter discussie kunnen stellen, zonder dat ze het idee hebben dat dit van invloed is op hun beoordeling, positie en/of salaris. De medewerkers moeten ook hun gevoelens kunnen uiten en zich daarin begrepen voelen. In een functioneringsgesprek dient u als manager daarom eerder een empathische houding aan te nemen dan een beoordelende en/of verwijtende houding.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
meer top 10