zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe moet ik omgaan met mijn probleemteam?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sinds enkele maanden ben ik manager van een team, waar geen enkele van mijn voorgangers het langer dan een jaar hebben uitgehouden. De afdeling is slecht gepositioneerd en niet zichtbaar. Het hoger management heeft moeite met de karakters van personen. Ze vinden de kwaliteit slecht en de productiviteit laag. Dat heb ik onlangs aan mijn team teruggekoppeld. Ze kunnen zich daar niet in vinden en zien mij steeds meer als vijand en vormen nu een blok tegen mij. Wat moet ik doen?"

Antwoord van Asha Kalijan
Mijn eerste reactie is dat de cultuur van de organisatie niet meer klopt met wat nodig is. Een goed gesprek met het hoger management is nodig om gezamenlijk te analyseren wat er iedere keer mis gaat en waarom dat is. Zonder iemand te veroordelen. Jouw analyse kan het startpunt zijn.

Nieuwe manager
Als nieuwe manager in de organisatie heb je twee mogelijkheden: direct goed inzetten of meelopen, afwachten en je aanpassen. Gezien de gang van zaken in de organisatie is de eerste mogelijkheid het verstandigst en zelfs dringend nodig. Vooral als je een manager bent die oplossingsgericht en resultaatgericht bezig wil zijn. In plaats van dat je opnieuw terugkoppelt aan je team kun je de analyse die je gemaakt hebt voorleggen aan het hoger management, met het verzoek daar een bijeenkomst over te organiseren, omdat je input nodig hebt. Het hoger management zal moeten leren van het verleden en een manier moeten vinden om functioneel en effectief om te gaan met de personen waar ze moeite mee hebben. Vooral als die personen waardevol zijn voor het bedrijf.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10