zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Roddel en achterklap verpesten de werksfeer. Wat moet ik doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben een bedrijf begonnen in de dienstensector: poetsen, strijken en dergelijke.  Mijn werkneemsters hebben niet veel contact met elkaar doordat ze vooral individueel werken, behalve in het strijkatelier.  Enkelen kennen elkaar echter ook privé. Sinds kort is er een ruzie ontstaan in de groep die elkaar kent met roddels en jaloezie als gevolg. Daardoor is de sfeer erg verziekt. Het speelt zich echter allemaal buiten werktijd af. Wat kan ik hier aan doen?"

Antwoord
Ik kan hier kort over zijn. Die twee mensen die de sfeer verzieken, zou ik apart nemen en daar een hartig woordje mee spreken, ook al speelt het roddelen zich buiten werktijd af. Als je dat niet doet, dan stimuleer je een cultuur van roddelen, wat blijft bijdragen aan een slechte werksfeer. Dat kan al niet en wat ook niet kan is dat ze het bedrijf in een slecht daglicht plaatsen.

Soort van gedragscode
Je conclusies over het roddelen kun je ook delen in een groepsbijeenkomst cq mededeling. Wijs ze op de gevolgen voor het bedrijf, maar ook voor hen persoonlijk. Een zieke sfeer, leidt tot zieke mensen en een zieke organisatie. Laat weten welke alternatief gedrag je voorstaat en eist. En laat weten dat je mensen in het vervolg zult aanspreken op overmatig roddelen en niet schroomt om de juiste beslissingen te nemen waar nodig.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10