zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Roddel en achterklap verpesten de werksfeer. Wat moet ik doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben een bedrijf begonnen in de dienstensector: poetsen, strijken en dergelijke.  Mijn werkneemsters hebben niet veel contact met elkaar doordat ze vooral individueel werken, behalve in het strijkatelier.  Enkelen kennen elkaar echter ook privé. Sinds kort is er een ruzie ontstaan in de groep die elkaar kent met roddels en jaloezie als gevolg. Daardoor is de sfeer erg verziekt. Het speelt zich echter allemaal buiten werktijd af. Wat kan ik hier aan doen?"

Antwoord
Ik kan hier kort over zijn. Die twee mensen die de sfeer verzieken, zou ik apart nemen en daar een hartig woordje mee spreken, ook al speelt het roddelen zich buiten werktijd af. Als je dat niet doet, dan stimuleer je een cultuur van roddelen, wat blijft bijdragen aan een slechte werksfeer. Dat kan al niet en wat ook niet kan is dat ze het bedrijf in een slecht daglicht plaatsen.

Soort van gedragscode
Je conclusies over het roddelen kun je ook delen in een groepsbijeenkomst cq mededeling. Wijs ze op de gevolgen voor het bedrijf, maar ook voor hen persoonlijk. Een zieke sfeer, leidt tot zieke mensen en een zieke organisatie. Laat weten welke alternatief gedrag je voorstaat en eist. En laat weten dat je mensen in het vervolg zult aanspreken op overmatig roddelen en niet schroomt om de juiste beslissingen te nemen waar nodig.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (1) 
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
Economie in Nederland: omslag of afkoeling?
meer top 10