zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kom ik van mijn secretaresse-imago af?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik werk al ruim 10 jaar bij een Telecom/ICT organisatie. Ik ben binnengekomen als directie-assistente, maar sinds 2000 hou ik mij ook bezig met personeelszaken. Onze organisatie is aan het groeien van 10 naar 40 medewerkers en mij takenpakket bestaat voor 80 procent uit P&O- werkzaamheden. Onlangs hebben wij een strategiebijeenkomst gehad, waarbij ik ook aanwezig mocht zijn. Ik had gehoopt dat ik daar in de hoedanigheid van P&O'er zou zitten, maar helaas: ik mocht alleen notuleren. Hoe kan ik het beeld dat mensen van mij hebben veranderen?"

Antwoord
Mensen raken gewend aan hoe ze je kennen vanuit de historie. Als je een dubbele functie krijgt, dan gaan ze ervan uit dat je de nieuwe functie erbij doet. Omdat het nieuwe kansen biedt om door te groeien, zien veel mensen vaak niet dat ze op een gegeven ogenblik, vooral wanneer de organisatie groeit, eigenlijk twee volwaardige functies aan het uitoefenen zijn. Ze hebben vaak ook geen duidelijke rol. Omdat het ook nog goed gaat, omdat de leidinggevenden niet zien hoe je het allemaal voor elkaar krijgt, vinden het ze eigenlijk best zo. Het is in jouw belang om nuaan te geven dat het zo niet langer gaat.

Update functieprofielen maken
Ik zou om te beginnen een update maken van de twee functies die je hebt. Maak daar actuele functieprofielen van met taken, vereiste competenties, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Ga dan na hoeveel tijd je kwijt bent aan de taken. Beoordeel dan of het nog verstandig is om de twee functies door één persoon te laten doen. Denk ook na hoe de functies zich in de toekomst zal ontwikkelen, gezien de strategie van de organisatie. Zorg dat je duidelijk de waarde van de functies voor ogen hebt. Dan pas kun je het overbrengen aan anderen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Kantoor inrichten is maatwerk
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10