zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Van klaagcultuur naar complimentencultuur

Door: Frank van Marwijk
 
Als er in de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf dingen verkeerd gaan, wordt er vaak veel geklaagd. De medewerkers beklagen zich erover dat de dingen niet lopen zoals ze zouden moeten gaan. Er worden verwijten gemaakt en allerlei voorbeelden genoemd om aan te tonen dat anderen de veroorzakers zijn van de problemen. Het eigen aandeel wordt veelal gebagatelliseerd. En met de vele klachten is er voor onderlinge waardering steeds minder plek. De werksfeer wordt er hierdoor bepaald niet beter op en de productiviteit al evenmin. Verander deze klaagcultuur eens in een complimentencultuur! Leer uw medewerkers de goede dingen van elkaar te zien en elkaar daarvoor te waarderen.

Een complimenteuze manager
In vorige artikelen heb ik regelmatig het belang van complimenteren benadrukt. Daarin stond u zelf centraal. Complimenteren is een geweldige manier om uw medewerkers erkenning te geven en te motiveren. Een gemeend compliment geeft een werknemer persoonlijke aandacht en waardering. Bovendien laat u er mee blijken dat u opmerkzaam bent. Een goed compliment zegt dus ook iets over u! De meeste managers zijn zich gelukkig toenemend bewust van de positieve kracht van complimenteren. Complimenten worden steeds vaker toegepast als managementstool.

Verwijten tussen medewerkers onderling
Maar het is niet alleen de manager die constructieve feedback moet leren geven. Tussen medewerkers onderling kan het er soms venijnig aan toe gaan. Er worden vaak verwijten gemaakt naar personeel van andere afdelingen waar mee samengewerkt moet worden. Zij krijgen gemakkelijk de zwarte piet toegespeeld als dingen niet goed gaan. Medewerkers van sales leggen bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van hun lage productie bij marketing. Marketing vindt juist dat de verkopers niet genoeg hun best doen. Als de processen niet vlot genoeg verlopen wordt aan het secretariaat bureaucratie verweten. Er wordt geroepen dat sommige functionarissen hun afspraken niet nakomen enzovoorts. De kritieken komen vaak niet op de plek waar ze thuishoren, maar er wordt vooral gemopperd tussen collega’s op de afdeling onderling. Zo kan er een verschrikkelijke klaagcultuur ontstaan die enorm besmettelijk is. Op een gegeven moment lijkt iedereen ontevreden over elkaar. De anderen doen het alleen maar fout en zelf doen ze het natuurlijk goed. De klagers steken elkaar aan met hun onvrede en ze geloven er ook nog in.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (1) 
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
Economie in Nederland: omslag of afkoeling?
meer top 10