zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Van klaagcultuur naar complimentencultuur

Door: Frank van Marwijk
 
Als er in de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf dingen verkeerd gaan, wordt er vaak veel geklaagd. De medewerkers beklagen zich erover dat de dingen niet lopen zoals ze zouden moeten gaan. Er worden verwijten gemaakt en allerlei voorbeelden genoemd om aan te tonen dat anderen de veroorzakers zijn van de problemen. Het eigen aandeel wordt veelal gebagatelliseerd. En met de vele klachten is er voor onderlinge waardering steeds minder plek. De werksfeer wordt er hierdoor bepaald niet beter op en de productiviteit al evenmin. Verander deze klaagcultuur eens in een complimentencultuur! Leer uw medewerkers de goede dingen van elkaar te zien en elkaar daarvoor te waarderen.

Een complimenteuze manager
In vorige artikelen heb ik regelmatig het belang van complimenteren benadrukt. Daarin stond u zelf centraal. Complimenteren is een geweldige manier om uw medewerkers erkenning te geven en te motiveren. Een gemeend compliment geeft een werknemer persoonlijke aandacht en waardering. Bovendien laat u er mee blijken dat u opmerkzaam bent. Een goed compliment zegt dus ook iets over u! De meeste managers zijn zich gelukkig toenemend bewust van de positieve kracht van complimenteren. Complimenten worden steeds vaker toegepast als managementstool.

Verwijten tussen medewerkers onderling
Maar het is niet alleen de manager die constructieve feedback moet leren geven. Tussen medewerkers onderling kan het er soms venijnig aan toe gaan. Er worden vaak verwijten gemaakt naar personeel van andere afdelingen waar mee samengewerkt moet worden. Zij krijgen gemakkelijk de zwarte piet toegespeeld als dingen niet goed gaan. Medewerkers van sales leggen bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van hun lage productie bij marketing. Marketing vindt juist dat de verkopers niet genoeg hun best doen. Als de processen niet vlot genoeg verlopen wordt aan het secretariaat bureaucratie verweten. Er wordt geroepen dat sommige functionarissen hun afspraken niet nakomen enzovoorts. De kritieken komen vaak niet op de plek waar ze thuishoren, maar er wordt vooral gemopperd tussen collega’s op de afdeling onderling. Zo kan er een verschrikkelijke klaagcultuur ontstaan die enorm besmettelijk is. Op een gegeven moment lijkt iedereen ontevreden over elkaar. De anderen doen het alleen maar fout en zelf doen ze het natuurlijk goed. De klagers steken elkaar aan met hun onvrede en ze geloven er ook nog in.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10