zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De hocus pocus van The Secret

Door: Michel Hoetmer
 
Het zal u vast niet zijn ontgaan, in de VS is een enorme hype ontstaan rond The Secret (Het Geheim). Van het boek zijn daar al meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht. De Nederlandse versie ligt inmiddels in de boekenwinkels. Moet Nederland er nu ook aan geloven? Of zijn wij te nuchter? Waar gaat het trouwens over? Is Het Geheim werkelijk de sleutel tot uw persoonlijke succes? Of is het allemaal een slim opzetje om naïevelingen geld uit de zak te troggelen?

Het balletje gaat rollen

Een paar weken geleden hoorde ik via de TV voor het eerst over Het Geheim. Op Managersonline.nl is er ook al over gepubliceerd (hier en hier). Helaas werd ik daarvan niet veel wijzer. Mijn interesse was wel meteen gewekt. Als trainer heb ik een levendige interesse in alles wat met persoonlijke ontwikkeling heeft te maken. Via Google vond ik snel antwoord op mijn vragen. Inmiddels heb ik ook de anderhalf uur durende documentaire gezien. Dat was een zware opgave. De geboden informatie is flinterdun. Wat resteert zijn de dodelijk saaie 'goeroes' die voor eigen parochie preken en voorbeelden die af en toe op mijn lachspieren werkten.

Slim mengsel van feit en fictie
Het begin van de documentaire is wel spannend. De vergelijking met Harry Potter of de Da Vinci Code dringt zich op. De makers spreken over een eeuwenoud geheim dat bewaakt is door de grootste genieën die er op de aardbodem hebben rondgelopen. Het lijkt heel veel op de Priorij van Sion uit de Da Vinci Code. Er zijn meer parallellen met de Da Vinci Code. De genieën die worden opgevoerd om de theorie van een legitiem sausje te voorzien, zijn allemaal morsdood. En dus kunnen zij ons niet vertellen of ze werkelijk wisten van het grote mysterie dat gewone stervelingen kennelijk al eeuwen lang is ontgaan. Natuurlijk is dat ook wel weer erg praktisch, want dode genieën maken geen lastige opmerkingen die de hele zaak onderuit kunnen halen. De documentaire is doorspekt met waarheden, halve waarheden en pertinente onzin. 

Waar draait het allemaal om?

Het Geheim draait slechts om één ding: de wet van de aantrekkingskracht (Law of Attraction). Over deze ‘wet’ waren al eerder boeken geschreven. Dus is er niets nieuws onder de zon. Wat is dan wel nieuw? De verpakking en het feit dat de ‘feel good Goeroes’ zoals Joe Vitale, Dennis Waitley en John Cray hun krachten hebben gebundeld. Dit illustere gezelschap kreeg ook nog een stevig duwtje in de rug van Oprah Winfrey. Die is niet vies van een leuk commercieel buitenkansje. Met haar financiën schijnt het wel goed te zitten. Je vraagt je alleen af waarom deze wet haar niet helpt van haar vetzucht af te komen. Gelooft ze er zelf wel in?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10