zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kan ik ons personeelsbeleid professionaliseren?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sedert drie jaar bekleed ik de functie van kantoormanager bij een advocatenkantoor. Ik ben ook lid van het managementteam en hoofdzakelijk verantwoordelijk voor personeelszaken. Dat betaat vooral uit informatie over arbeidsvoorwaarden. Verder is er niks geregeld. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld geen documentatie te overleggen als ze buitegewoon verlof hebben gehad. Ik wil graag een professioneel personeelsbeleid voeren, maar de maatschap werkt niet erg mee. Nu gebeurt alles hapsnap en vaak op basis van vriendjespolitiek. Hoe kan ik dit verandere?" [ingekort door de redactie]

Antwoord
De diverse punten die je noemt, kun je het beste stap voor stap oppakken. Wellicht dat een aantal zaken opgelost worden als je de focus op je verantwoordelijkheden legt en die focus als basis voor je handelen neemt.

Bepaal om te beginnen je rollen,je prioriteiten en verantwoordelijk- en bevoegdheden daarin en communiceer die dan vervolgens zodanig dat het ook voor anderen duidelijk is. Blijf dat volhouden. Jij bent een volwaardig MT-lid, daar kun je naar handelen en daar zul je gezien de cultuur van de organisatie wel wat discussie voor over moeten hebben. Het is niet prettig, maar zie het als onderdeel van je verantwoordelijkheid en professie.

Personeelsbeleid
Als verantwoordelijke voor het personeelsbeleid kun jij de lijnen gaan uitzetten. Dat is je eerste prioriteit. Maak voorstellen op personeelsgebied die jij nodig acht om de organisatie en de mensen beter te laten functioneren en presenteer die dan. Met professionals moet je kunnen werken. Ze willen meedenken, alternatieven zoeken en gelijkwaardig meedoen. Maak daar gebruik van. Leg ze als het ware kant en klare recepten voor waar ze uit kunnen kiezen of over kunnen discussiëren. Vraag om alternatieven. Neem geen genoegen met ‘neen, doen we niet aan’. Jouw punt is datals zaken geregeld zijn, je als bedrijf effectiever kunt zijn. Jij zult daardoor ook beter en met meer plezier kunnen functioneren. Jehoeftdan ook het wiel niet ieder keer opnieuw uit te vinden en discussies aan te gaan.Mensen wetenwaar ze aan toe zijn en dat levert tijd en een betere productiviteit op. Bereid je goed voor. Hou kort een presentatie waarom je een voorstel hebt gemaakt en wat je ervoor terug krijgt als organisatie, maar ook in je rol als kantoormanager. Als het niet direct lukt, zeg dan dat je er graag nog een keer over wilt praten, nadat je hun input hebt verwerkt. Maar hou vol.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10