zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe kan ik ons personeelsbeleid professionaliseren?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Sedert drie jaar bekleed ik de functie van kantoormanager bij een advocatenkantoor. Ik ben ook lid van het managementteam en hoofdzakelijk verantwoordelijk voor personeelszaken. Dat betaat vooral uit informatie over arbeidsvoorwaarden. Verder is er niks geregeld. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld geen documentatie te overleggen als ze buitegewoon verlof hebben gehad. Ik wil graag een professioneel personeelsbeleid voeren, maar de maatschap werkt niet erg mee. Nu gebeurt alles hapsnap en vaak op basis van vriendjespolitiek. Hoe kan ik dit verandere?" [ingekort door de redactie]

Antwoord
De diverse punten die je noemt, kun je het beste stap voor stap oppakken. Wellicht dat een aantal zaken opgelost worden als je de focus op je verantwoordelijkheden legt en die focus als basis voor je handelen neemt.

Bepaal om te beginnen je rollen,je prioriteiten en verantwoordelijk- en bevoegdheden daarin en communiceer die dan vervolgens zodanig dat het ook voor anderen duidelijk is. Blijf dat volhouden. Jij bent een volwaardig MT-lid, daar kun je naar handelen en daar zul je gezien de cultuur van de organisatie wel wat discussie voor over moeten hebben. Het is niet prettig, maar zie het als onderdeel van je verantwoordelijkheid en professie.

Personeelsbeleid
Als verantwoordelijke voor het personeelsbeleid kun jij de lijnen gaan uitzetten. Dat is je eerste prioriteit. Maak voorstellen op personeelsgebied die jij nodig acht om de organisatie en de mensen beter te laten functioneren en presenteer die dan. Met professionals moet je kunnen werken. Ze willen meedenken, alternatieven zoeken en gelijkwaardig meedoen. Maak daar gebruik van. Leg ze als het ware kant en klare recepten voor waar ze uit kunnen kiezen of over kunnen discussiëren. Vraag om alternatieven. Neem geen genoegen met ‘neen, doen we niet aan’. Jouw punt is datals zaken geregeld zijn, je als bedrijf effectiever kunt zijn. Jij zult daardoor ook beter en met meer plezier kunnen functioneren. Jehoeftdan ook het wiel niet ieder keer opnieuw uit te vinden en discussies aan te gaan.Mensen wetenwaar ze aan toe zijn en dat levert tijd en een betere productiviteit op. Bereid je goed voor. Hou kort een presentatie waarom je een voorstel hebt gemaakt en wat je ervoor terug krijgt als organisatie, maar ook in je rol als kantoormanager. Als het niet direct lukt, zeg dan dat je er graag nog een keer over wilt praten, nadat je hun input hebt verwerkt. Maar hou vol.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
meer top 10