zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Open communicatie werkt averechts. Wat moet ik doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Door openheid en communicatie ontstaan er betere besluiten, las ik onlangs op Managersonline.nl. En wel vaker wordt 'openheid' als een belangrijke succesfactor voor managers genoemd. Maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik heb vaak ervaren dat informatie verkeerd wordt begrepen, of men gaat er mee aan de haal, gebruikt het als door hem of haar bedacht, loopt vooruit op zaken et cetera. Met andere woorden: open communicatie werkt averechts. Maar is er een goed alternatief?"

Antwoord
Het is goed dat iemand weer een keer tegen opendeuren aanschopt. Men gebruikt het woord communicatie vaak als de perfecte oplossing voor alles wat er maar speelt. Dat is het niet. Ik zal in een weblog wat dieper ingaan op communicatie en besluitvorming, maar me nu beperken tot wat aanreikingen in jouw specifieke situatie.

Informeren
Informeren kan vele doeleinden dienen, zoalsvan iets kennis laten nemen, mensen mee laten denken, mensen voorbereiden op iets, draagvlak creëren, tijd winnen etc. Het is dus afhankelijk van je doelstelling hoe informatie ingezet wordt. Het is niet nodig om mensen met informatie op te schepen, waar ze niets mee kunnen. Ook is het niet de bedoeling, zoals in jouw geval, dat mensen jouw informatie gebruiken in hun eigen voordeel, ten koste van jou. Dat is niet integer, maar het komt voor.Wees je daarom bewust van je eigen rol (en het doel) in de informatievoorziening. 

Ervaring
Je ervaring is dat men misbruik maakt van de informatie die jij verstrekt door te anticiperen, ermee aan de haal te gaan, het voor eigen gewin te gebruiken. En jij hebt het nakijken. Dat maakt je natuurlijk voorzichtig en wantrouwig. Op zich geen prettige gevoelens om op een vrije, open en eigen manier je werk te doen. Het wordt tijd om die gevoelens te neutraliseren en los te laten, waarbij je toch alert blijft. Je zult een goede balans in de informatievoorziening moeten vinden en moeten achterhalen waarom men al in de voorfase geïnformeerd wilworden van jouw plannen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Tijden veranderen, en daarmee carrières
meer top 10