zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Open communicatie werkt averechts. Wat moet ik doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Door openheid en communicatie ontstaan er betere besluiten, las ik onlangs op Managersonline.nl. En wel vaker wordt 'openheid' als een belangrijke succesfactor voor managers genoemd. Maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik heb vaak ervaren dat informatie verkeerd wordt begrepen, of men gaat er mee aan de haal, gebruikt het als door hem of haar bedacht, loopt vooruit op zaken et cetera. Met andere woorden: open communicatie werkt averechts. Maar is er een goed alternatief?"

Antwoord
Het is goed dat iemand weer een keer tegen opendeuren aanschopt. Men gebruikt het woord communicatie vaak als de perfecte oplossing voor alles wat er maar speelt. Dat is het niet. Ik zal in een weblog wat dieper ingaan op communicatie en besluitvorming, maar me nu beperken tot wat aanreikingen in jouw specifieke situatie.

Informeren
Informeren kan vele doeleinden dienen, zoalsvan iets kennis laten nemen, mensen mee laten denken, mensen voorbereiden op iets, draagvlak creëren, tijd winnen etc. Het is dus afhankelijk van je doelstelling hoe informatie ingezet wordt. Het is niet nodig om mensen met informatie op te schepen, waar ze niets mee kunnen. Ook is het niet de bedoeling, zoals in jouw geval, dat mensen jouw informatie gebruiken in hun eigen voordeel, ten koste van jou. Dat is niet integer, maar het komt voor.Wees je daarom bewust van je eigen rol (en het doel) in de informatievoorziening. 

Ervaring
Je ervaring is dat men misbruik maakt van de informatie die jij verstrekt door te anticiperen, ermee aan de haal te gaan, het voor eigen gewin te gebruiken. En jij hebt het nakijken. Dat maakt je natuurlijk voorzichtig en wantrouwig. Op zich geen prettige gevoelens om op een vrije, open en eigen manier je werk te doen. Het wordt tijd om die gevoelens te neutraliseren en los te laten, waarbij je toch alert blijft. Je zult een goede balans in de informatievoorziening moeten vinden en moeten achterhalen waarom men al in de voorfase geïnformeerd wilworden van jouw plannen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures