zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Ik ben allergisch voor mijn directeur! Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik zit in een langslepend conflict met mijn directeur. Ik werk als hoofd onder haar en daaronder zitten leidsters. Ik vind haar lastig te peilen en we zijn het vaak oneens. In mijn ogen houdt ze zich niet met de juiste zaken bezig. Ik stoorde me daar vaak aan. Uiteindelijk ben ik daardoor in de ziektewet beland. Sinds kort werk ik weer maar als ik haar is het weer mis. Er moet echter iets veranderen, anders lig ik eruit. Heb je tips?" [ingekort door de redactie]

Antwoord
Het is nooit te laat om dingen anders te gaan doen. Het is zelfs hard nodig omdat de kans dat je weer in de ziektewet belandt na je herstel, groot is als conflicten niet opgelost worden.

Grenzen aangeven bij dingen die niet kloppen
Het is goed dat je het hogerop zoekt en daarbij hulp verwacht, maar je zult ook zelf bepaalde situaties moeten oplossen. Hoe ga je om met de dingen die niet kloppen? Ik krijg het gevoel dat je geen grenzen stelt. Als je niet alert reageert op incidenten kan het zijn dat jij de gebeten hond bent en blijft van het niet functioneren van anderen. Het is niet altijd gezond om je in te houden, zeker niet zo lang als jij dat doet. De ander zal zo nooit in de gaten krijgen dat ze dingen niet goed aanpakken en zich afvragen wat er met jou aan de hand is. Ik stel voor dat je zeker directer gaat leren reageren en ook terugkomt op situaties die hebben plaatsgevonden.In het begin zaldat ongemakkelijk zijn, maar als je niets doet,dan ben je verder van huis.

Speel het niet op de persoon, maar op de inhoud bij confrontaties
Niemand is ermee geholpen dat je alles opkropt. Speel geen zachte heelmeester, want hoe goed je bedoelingen ook zijn, je schiet er niets mee op. Op dit moment ontloop je confrontaties en wellicht is je angst voor confrontaties groter dan nodig is. Als er confrontatie plaatsvinden, pak die dan niet persoonlijk op, maar inhoudelijk. Dan zul je ze ook krachtiger aangaan. Het aanvragen van een gesprek met de manager van jullie beide lijkt me een goed idee. Maak een lijst van punten die je dwarszitten. Vind daar dan de rode draad in en vind daar ook feiten en argumenten bij. Haal de emoties uit de incidenten en hou het algemeen belang in de gaten. Nogmaals: speel het niet op de persoon, maar op de inhoud, dan zul je zien dat het ook overkomt en begrepen wordt. Soms zijn mensen zich er niet bewust van dat hun handelen en hun gedrag contraproductief werken. Totdat het hen verteld wordt en soms is het nodig dat het een paar keer verteld wordt, want het veranderen van gedrag vraagt tijd. Hou de hoofdpunten vast in het tweede gesprek met de leidinggevenden. Neem je verantwoordelijkheid en zeg dat je die punten wellicht eerder had moeten aankaarten, maar dat je daar nu van geleerd hebt en ziet dat het zo niet werkt. Vraag om meer tijd als men je onderbreekt. Geef zo concreet mogelijk de aandachtspunten en de consequenties aan. Vraag om input en feedback en pak die ook niet persoonlijk op, maar inhoudelijk. Jij hoeft niet alles op te lossen van wat mis gaat en bent alleen verantwoordelijk voor een deel van wat verbetering behoeft. Een voor je eigen herstel natuurlijk.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10