zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Moeten medewerkers inspraak hebben in een selectieprocedure?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"In onze organisatie huldigen wij vanuit het management het principe dat naaste medewerkers advies kunnen uitbrengen betreffende een sollicitant. Daarbij wordt een aantal door een sollicitatieteam geselecteerde sollicitanten bevraagd door medewerkers van de afdeling. De medewerkers beslissen uiteindelijk niet over welke nieuwe medewerker aangenomen wordt, maar weegt wel zwaar mee in de beslissing van de directeur. Is dit een goed systeem?"

Antwoord
Waar ik van overtuigd ben, is dat de sollicitatieprocedure bij jullie heel serieus wordt genomen. Dat is veelzeggend.

Nieuwe medewerkers
Het aannemen van nieuwe medewerkers heeft tot doel de organisatie te versterken, nu en in de toekomst. Elke nieuwe medewerker heeft invloed op de organisatie en daar wil een organisatie natuurlijk heel zorgvuldig mee zijn. Een goede selectie is cruciaal, vooral omdat verkeerd selecteren vele consequenties heeft. Echter, jullie selectieprocedure vind ik wat uitgebreid. Ik vraag me af waarom deze procedure zo is ingezet. Zijn er in het verleden problemen geweest met het aannemen van nieuwe medewerkers? Gaat het om een kleine of grote organisatie? Het is verder relevant om te weten of het sollicitatieteam onderdeel is van personeelszaken en/of er goede selectie-instrumenten worden gebruikt. Of is alle verantwoordelijkheid overgedragen aan de lijnorganisatie? En hoe serieus wordt de taak van het sollicitatieteam genomen.

Rol team van medewerkers
Jullie laten een aantal sollicitanten beoordelen door een team van medewerkers. Zij beslissen niet, maar hun mening heeft invloed, al is dat in de vorm van een versterking of verzwakking van de gevormde mening van het sollicitatieteam. Ik ben een voorstander van het alleen voorstellen van de (voorlopige) eindkandidaat aan het team.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
30 jaar e-mail. Zo voorkomt u misverstanden.  (1) 
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
Economie in Nederland: omslag of afkoeling?
meer top 10