zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Moeten medewerkers inspraak hebben in een selectieprocedure?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"In onze organisatie huldigen wij vanuit het management het principe dat naaste medewerkers advies kunnen uitbrengen betreffende een sollicitant. Daarbij wordt een aantal door een sollicitatieteam geselecteerde sollicitanten bevraagd door medewerkers van de afdeling. De medewerkers beslissen uiteindelijk niet over welke nieuwe medewerker aangenomen wordt, maar weegt wel zwaar mee in de beslissing van de directeur. Is dit een goed systeem?"

Antwoord
Waar ik van overtuigd ben, is dat de sollicitatieprocedure bij jullie heel serieus wordt genomen. Dat is veelzeggend.

Nieuwe medewerkers
Het aannemen van nieuwe medewerkers heeft tot doel de organisatie te versterken, nu en in de toekomst. Elke nieuwe medewerker heeft invloed op de organisatie en daar wil een organisatie natuurlijk heel zorgvuldig mee zijn. Een goede selectie is cruciaal, vooral omdat verkeerd selecteren vele consequenties heeft. Echter, jullie selectieprocedure vind ik wat uitgebreid. Ik vraag me af waarom deze procedure zo is ingezet. Zijn er in het verleden problemen geweest met het aannemen van nieuwe medewerkers? Gaat het om een kleine of grote organisatie? Het is verder relevant om te weten of het sollicitatieteam onderdeel is van personeelszaken en/of er goede selectie-instrumenten worden gebruikt. Of is alle verantwoordelijkheid overgedragen aan de lijnorganisatie? En hoe serieus wordt de taak van het sollicitatieteam genomen.

Rol team van medewerkers
Jullie laten een aantal sollicitanten beoordelen door een team van medewerkers. Zij beslissen niet, maar hun mening heeft invloed, al is dat in de vorm van een versterking of verzwakking van de gevormde mening van het sollicitatieteam. Ik ben een voorstander van het alleen voorstellen van de (voorlopige) eindkandidaat aan het team.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10