zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat te doen aan slechte gewoontes van medewerkers?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik geef leiding aan een team van 16 personen in de horeca- en evenementenbranche. Deze mensen werken al lange tijd bij het bedrijf. In de loop der tijd zijn er bij hen een aantal slechte gewoontes ingesleten, zoals het nemen van ongeoorloofde pauzes, onder werktijd naar de kapper gaan, het meenemen van koffie en thee van de zaak, het meenemen van kinderen naar het werk etcetera. Binnenkort gaan we het team fors uitbreiden. Ik wil voorkomen dat zij deze gewoontes overnemen. Wat kan ik hier aan doen?" [Ingekort door de redactie]

Antwoord
Het eerste wat bij mij opkomt is: wie heeft het voor het zeggen, het personeel of het management? Natuurlijk sluipen gewoonten in een organisatie in de loop der jaren en soms zijn ze zelf functioneel wat betreft de werkmotivatie, cultuur etcetera. En soms werken bepaalde gewoonten op lange termijn tegen de organisatie, zoals in jullie geval. Dan is er iets ernstigs aan de hand en heeft de directie en het management in de loop der jaren de teugels wel erg laten vieren.

Aangrijpen invoering nieuwe zaken voor effectieve aanpak
Ik zie de invoering van de nieuwe cultuur- en serviceconcept als een kans om zaken op orde te stellen. En ook het aannemen van nieuw personeel kan voor de organisatie werken, mits zaken goed en doordacht aangepakt worden. Het is tijd voor een effectieve aanpak. Het gaat er vooral om dat er duidelijkheid is over de organisatievisie en de –strategie, over welke cultuur en structuur jullie nastreven en om vervolgens de competenties te bepalen die nodig zijn. Die informatie zal duidelijk en overtuigend aan het personeel overgebracht moeten worden. Het waarom, de reden, van de vernieuwing benoemen is belangrijk. Vaak heeft het met de continuïteit van de organisatie te maken (kostenreductie, concurrentiepositie, marktaandeel en dergelijke). Probeer de informatie wel zodanig te brengen dat het begrepen wordt door de afdeling. Dat houdt in dat je de vertaalslag moet gaan maken naar functieniveau, met aanduiding van de kennis, vaardigheden, houding en gedrag in de toekomst. In individuele functioneringsgesprekken kun je hethebben over wat nodig is om te kunnen voldoen aan de nieuwe functie-eisen en wat de organisatie daaraan wil doen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
meer top 10