zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat te doen aan slechte gewoontes van medewerkers?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik geef leiding aan een team van 16 personen in de horeca- en evenementenbranche. Deze mensen werken al lange tijd bij het bedrijf. In de loop der tijd zijn er bij hen een aantal slechte gewoontes ingesleten, zoals het nemen van ongeoorloofde pauzes, onder werktijd naar de kapper gaan, het meenemen van koffie en thee van de zaak, het meenemen van kinderen naar het werk etcetera. Binnenkort gaan we het team fors uitbreiden. Ik wil voorkomen dat zij deze gewoontes overnemen. Wat kan ik hier aan doen?" [Ingekort door de redactie]

Antwoord
Het eerste wat bij mij opkomt is: wie heeft het voor het zeggen, het personeel of het management? Natuurlijk sluipen gewoonten in een organisatie in de loop der jaren en soms zijn ze zelf functioneel wat betreft de werkmotivatie, cultuur etcetera. En soms werken bepaalde gewoonten op lange termijn tegen de organisatie, zoals in jullie geval. Dan is er iets ernstigs aan de hand en heeft de directie en het management in de loop der jaren de teugels wel erg laten vieren.

Aangrijpen invoering nieuwe zaken voor effectieve aanpak
Ik zie de invoering van de nieuwe cultuur- en serviceconcept als een kans om zaken op orde te stellen. En ook het aannemen van nieuw personeel kan voor de organisatie werken, mits zaken goed en doordacht aangepakt worden. Het is tijd voor een effectieve aanpak. Het gaat er vooral om dat er duidelijkheid is over de organisatievisie en de –strategie, over welke cultuur en structuur jullie nastreven en om vervolgens de competenties te bepalen die nodig zijn. Die informatie zal duidelijk en overtuigend aan het personeel overgebracht moeten worden. Het waarom, de reden, van de vernieuwing benoemen is belangrijk. Vaak heeft het met de continuïteit van de organisatie te maken (kostenreductie, concurrentiepositie, marktaandeel en dergelijke). Probeer de informatie wel zodanig te brengen dat het begrepen wordt door de afdeling. Dat houdt in dat je de vertaalslag moet gaan maken naar functieniveau, met aanduiding van de kennis, vaardigheden, houding en gedrag in de toekomst. In individuele functioneringsgesprekken kun je hethebben over wat nodig is om te kunnen voldoen aan de nieuwe functie-eisen en wat de organisatie daaraan wil doen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10