zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Als klanten vinden dat je niet klantvriendelijk bent (case)

Door: Egbert Knol
 
Dit overkwam een organisatie in de voedingsmiddelenindustrie. Het is frustrerend wanneer klanten vinden dat jou organisatie niet klantvriendelijk is. En het is bijna onbegrijpelijk wanneer diezelfde klanten alle andere facetten van de bedrijfsvoering wel goed beoordelen. Productinnovatie, prijs, kwaliteit, betrouwbaarheid, logistieke begeleiding en telefonische bereikbaarheid werden door de klant bovengemiddeld hoog beoordeeld. De score van de klantvriendelijkheid was betreurend laag en het leek erop dat er meer nodig was dan alleen hard werken.

Het nieuws dat de klantvriendelijkheid niet goed was werd door de hele organisatie met ongeloof ontvangen. Want ondanks alle inspanningen en het harde werken had de klant een mager oordeel uitgesproken. De scores was even mager als die van de concurrenten en dat deed pijn.

Tijd voor actie en dat zou de nodige hoofdbrekens gaan kosten. Verbeteringen werden gedefinieerd en gewenste resultaten werden vastgelegd in het strategisch plan. Hiermee was de aftrap een feit, het WAT en het WAAROM was door de directie duidelijk omschreven. Het vinden van het antwoord op de vraag HOE dit gerealiseerd moest worden, werd vervolgens een worsteling van het gehele management.

De klassieke fout
Naast concrete zaken zoals innovatie, optimalisatie van productie- en automatiseringsprocessen moest het management aan de slag met het ongrijpbare thema klantvriendelijkheid. Als procesgerichte organisatie besloot het management om verbeteringen af te dwingen door het schrijven van een tiental procedures en voorschriften. Met ongeloof werd dit door de medewerkers ontvangen, onbegrip tussen medewerkers en management was het gevolg. Het management vond de tegenwerking van de werkvloer lastig en kwalificeerde dit als onwil. De werkvloer daarentegen vond het managent kil, zakelijk en afstandelijk. De gewenste resultaten werden zelf zo onbereikbaar dat de ingeslagen weg werd losgelaten.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10