zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeg eens 'eh. . . '

Door: Frank van Marwijk
 
De meeste gesprekken zijn gevuld met pauzes, haperingen, ‘eh’s’ en ‘hm’s’. En naar mate het gespreksonderwerp gewichtiger wordt, komen dit soort onderbrekingen steeds vaker in onze zinnen voor. We hebben geleerd deze stemtaal te negeren bij anderen, om ons goed te kunnen focussen op de inhoud. Maar als een spreker in elke zin ‘eh’ zegt, kan dat enorm afleiden en als storend worden ervaren. Veel mensen oefenen zich erin om tijdens het spreken zo min mogelijk te aarzelen of ‘eh’ te gebruiken. Iemand die zonder onderbrekingen spreekt, komt veelal zelfverzekerder en vastberadener over. Toch heeft iemand die ‘eh’ zegt zeker geen spraakgebrek. Het heeft zelfs een aantal belangrijke functies bij de regulatie van een gesprek.

Een klank zonder inhoud?
U kent het wel. Tijdens een radio-interview wordt een deskundige gevraagd zijn mening te geven over een precaire kwestie. In elke zin laat de kenner verschillende keren het woord ‘eh’ vallen. Als hij dat slechts enkele keren deed, zou het u niet eens opvallen, want u heeft geleerd dat woord te negeren. Maar nu deze persoon het erg vaak gebruikt, stoort het u bij het luisteren naar zijn verhaal. Het geeft u bovendien het gevoel dat de spreker weinig zeker van zijn zaak is, omdat hij steeds moet nadenken over alles wat hij zegt. Iemand die vloeiend en zonder onderbrekingen spreekt, komt in veel gevallen betrouwbaarder over. Het woord ‘eh’, komt over als een klank zonder waarde of inhoud. Het lijkt een nutteloze toevoeging die alleen informatie geeft over de onzekere gemoedstoestand van de spreker, die er problemen mee heeft uit zijn woorden te komen. Logopedisten en trainers in spreekvaardigheid doen daarom veel moeite ons dit af te leren en ons vloeiend te laten spreken. Toch is het geenszins noodzakelijk om het woord ‘eh’ volledig uit uw vocabulaire te schrappen. Het is zelfs nuttig.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10