zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De positie van de middelmanager

Door: Frank van Marwijk
 
Als manager van het middenkader zit u soms in een vervelende tussenpositie. De directie bedenkt iets en als middelmanager moet u ervoor zorgen dat het tot stand gebracht wordt. Wanneer de plannen met succes worden uitgevoerd, krijgen de bedenkers en de uitvoerders daarvan alle eer. Maar als het fout gaat, ligt het al snel aan de interventies van de middelmanager. Er zijn ook momenten dat een middelmanager zich het doorgeefluik van slecht nieuws voelt. Middelmanagers beklagen zich vaak – vooral bij hun partner – over deze positie. Hoe gaat u hiermee om?

Van twee kanten onder vuur
Een middelmanager ligt soms van twee kanten onder vuur. Van bovenaf ontvangt u opdrachten die niet altijd goed vallen bij uw personeel. U stuit dan op weerstand. U moet dan enerzijds uw team motiveren om ideeën uit te werken waar u misschien zelf ook niet helemaal achter staat. Anderzijds moet u naar het hogere management optreden als advocaat voor uw mensen. U komt dan op voor de belangen van uw personeel, zonder dit openlijk met hen te kunnen bespreken. U mag aan uw team namelijk niet laten blijken dat u hun weerstand eigenlijk wel begrijpt. Anders zou u zich gemakkelijk laten uitsplitsen. U wordt dan als een speelbalbal heen en weer geschopt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10