zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Help, ik weet niet wie ik moet ontslaan?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik werk voor een groot bedrijf en heb 18 medewerkers in mijn team, waarvan een zes met een contract voor onbepaalde tijd en de rest voor bepaalde tijd. Nu moet ik, wegens reorganisatie, terug naar zo'n 8 à 9 mensen. Alle mensen presteren redelijk gelijk, hebben evenveel ziekmeldingen (erg weinig). Het voelt onrechtvaardig om de mensen met contracten voor bepaalde tijd maar weg te sturen. Hoe bepaal ik nu wie er weg moet en wie niet?" (ingekort door de redactie)

Antwoord
Het is een drastische teruggang in medewerkers waar je het over hebt. Bijna 50 procent!.

 

Kiezen

Mensen ontslaan of laten gaan is niet gemakkelijk. Toch zul je moeten kiezen.. En natuurlijk is de keuze moeilijk als de medewerkers ongeveer gelijk presteren. De eerste stap bij het kiezen is eerst goed na te gaan over waar je zelf tegenop ziet. Het kiezen of de boodschap brengen?

 

Prestaties toen, nu en later; oorzaak en doel reorganisatie

Je hebt gekeken naar het verleden en ziet geen onderscheid, omdat bijna al je medewerkers goed presteren. Dat is al de helft van het werk. Ik zou me nu gaan richten op de toekomst. De reorganisatie is niet voor niets aan de gang. Zoek de oorzaak en het doel van de reorganisatie en betrek dat op je eigen team. Wat voor soort mensen en kwaliteiten heb je nodig om het doel van de organisatie te bereiken? Kies dan met wie je in de toekomst het doel kunt halen.

Vaste en tijdelijke contracten Organisaties bieden mensen niet voor niets een contract voor onbepaalde tijd aan. De reden om niet te verlengen vanuit de organisatie is te begrijpen. Voor die mensen met een tijdelijk contract zit het risico er in dat hun contract niet verlengd wordt. Mensen met een vast contract hebben wat meer rechten opgebouwd. Met het oog op het lange termijn blijft het echter belangrijk wie je met welke kwaliteiten of talenten kan helpen om de toekomstige doelen van het team en de organisatie te halen. Door nu goede en eerlijke keuzes te maken, voorkom je onder meer dat er in de toekomst eventueel nieuwe reorganisaties nodig zijn om effectiever en efficiënter te werken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10