zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Geef nooit kritiek, ook geen opbouwende

Door: Lester Hoekstra
 
Kritiek geeft u als u van mening bent dat de persoon die u bekritiseert iets niet goed doet ofwel dat deze iets anders doet dan u zou willen. U hoopt dat uw kritiek er toe zal leiden dat de bekritiseerde het wel gaat doen zoals u het wil. Om dat te bereiken kunt u beter meteen zeggen hoe u het wil in plaats van kritiek geven. Dat geeft haast altijd meer resultaat want de reacties op kritiek zijn meestal ongunstig.

Problemen en onbedoelde effecten
Problemen krijgt u met mensen die niet tegen kritiek kunnen. Zij beschouwen kritiek als een persoonlijke aanval. Onder hen zijn er die stilletjes en teruggetrokken reageren wat nou niet bepaald de bedoeling was. Anderen worden boos en reageren met een aanval die zij zien als een verdediging. De kans is dan groot dat u vanwege die reactie zelf ook geïrriteerd raakt en mocht u daar op de een of andere manieren uiting aan geven dan leidt dat tot een escalatie van problemen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10