zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Geef nooit kritiek, ook geen opbouwende

Door: Lester Hoekstra
 
Kritiek geeft u als u van mening bent dat de persoon die u bekritiseert iets niet goed doet ofwel dat deze iets anders doet dan u zou willen. U hoopt dat uw kritiek er toe zal leiden dat de bekritiseerde het wel gaat doen zoals u het wil. Om dat te bereiken kunt u beter meteen zeggen hoe u het wil in plaats van kritiek geven. Dat geeft haast altijd meer resultaat want de reacties op kritiek zijn meestal ongunstig.

Problemen en onbedoelde effecten
Problemen krijgt u met mensen die niet tegen kritiek kunnen. Zij beschouwen kritiek als een persoonlijke aanval. Onder hen zijn er die stilletjes en teruggetrokken reageren wat nou niet bepaald de bedoeling was. Anderen worden boos en reageren met een aanval die zij zien als een verdediging. De kans is dan groot dat u vanwege die reactie zelf ook geïrriteerd raakt en mocht u daar op de een of andere manieren uiting aan geven dan leidt dat tot een escalatie van problemen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Het grote verschil tussen weten en kunnen
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
meer top 10