zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe krijg ik medewerkers enthousiast voor hun nieuwe takenpakket?

Door: Asha Kalijan
 
Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?

Vraag:
Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?

Antwoord:
De medewerkers ervaren een uitbreiding van hun takenpakket. Als dit gebracht wordt als een verplichting en ze duidelijkheid missen over de context van de uitbreiding, dan is de houding van de medewerkers te begrijpen.

Doel en consequenties
Aan een verandering of wijziging ligt altijd een doel ten grondslag. Dat doel moet helder gecommuniceerd worden. Medewerkers willen weten waarom iets gebeurd, vooral als het hun functie aangaat. Daarnaast willen ze weten met welke consequenties ze te maken zullen krijgen en daar zal op een aantal punten serieus moeten worden ingegaan. Behalve duidelijkheid over waarom voorlichting nodig is en waarom het binnen hun functie valt, zullen ze willen weten hoe ze de taakuitbreiding moeten inpassen binnen hun werkzaamheden en wellicht ook welke kennis en vaardigheden nodig zijn om voorlichting te geven. Zonder informatie worden medewerkers onzeker en/of zal er weerstand zijn, zoals die nu ervaren wordt. De timing, het proces en de vorm van het brengen van de informatie is belangrijk voor het acceptatieproces van de taakuitbreiding.

Niet positief zijn is een signaal
Positiviteit is niet af te dwingen, zeker niet bij anderen. Dat hoeft ook niet. Wel kunnen de randvoorwaarden zodanig gesteld worden, dat het stimuleert om op termijn positiever met de taakuitbreiding om te gaan. Informatie en voorlichting helpen daarbij. Het opbouwen van vertrouwen ook. De medewerkers geven op dit moment een signaal af door uit te spreken dat ze niet positief zijn en hen daarover horen is een onderdeel van het coachingsproces. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe het nu komt dat de sleutel tot positiviteit niet om te draaien is.

Essentieel is om de signalen die ze uiten serieus te nemen en zodanig op te pakken dat er ruimte komt voor een dialoog. Vanuit de dialoog kun jecoachen en samen met de medewerkers toewerken naar oplossingen en verbeteringen.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coachen op gedrag en resultaat - PiMedia

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10