zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe krijg ik medewerkers enthousiast voor hun nieuwe takenpakket?

Door: Asha Kalijan
 
Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?

Vraag:
Ik ben werkzaam als coach bij de Kamer van Koophandel. Door een reorganisatie worden de medewerkers van het register verplicht om ook voorlichtingswerkzaamheden te doen. Niet iedereen staat hierom te springen en er zijn zelfs medewerkers die duidelijk aangeven dat ook een coach niet kan bereiken om de sleutel tot positiviteit om te draaien. Hoe ga ik hier nu mee om?

Antwoord:
De medewerkers ervaren een uitbreiding van hun takenpakket. Als dit gebracht wordt als een verplichting en ze duidelijkheid missen over de context van de uitbreiding, dan is de houding van de medewerkers te begrijpen.

Doel en consequenties
Aan een verandering of wijziging ligt altijd een doel ten grondslag. Dat doel moet helder gecommuniceerd worden. Medewerkers willen weten waarom iets gebeurd, vooral als het hun functie aangaat. Daarnaast willen ze weten met welke consequenties ze te maken zullen krijgen en daar zal op een aantal punten serieus moeten worden ingegaan. Behalve duidelijkheid over waarom voorlichting nodig is en waarom het binnen hun functie valt, zullen ze willen weten hoe ze de taakuitbreiding moeten inpassen binnen hun werkzaamheden en wellicht ook welke kennis en vaardigheden nodig zijn om voorlichting te geven. Zonder informatie worden medewerkers onzeker en/of zal er weerstand zijn, zoals die nu ervaren wordt. De timing, het proces en de vorm van het brengen van de informatie is belangrijk voor het acceptatieproces van de taakuitbreiding.

Niet positief zijn is een signaal
Positiviteit is niet af te dwingen, zeker niet bij anderen. Dat hoeft ook niet. Wel kunnen de randvoorwaarden zodanig gesteld worden, dat het stimuleert om op termijn positiever met de taakuitbreiding om te gaan. Informatie en voorlichting helpen daarbij. Het opbouwen van vertrouwen ook. De medewerkers geven op dit moment een signaal af door uit te spreken dat ze niet positief zijn en hen daarover horen is een onderdeel van het coachingsproces. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe het nu komt dat de sleutel tot positiviteit niet om te draaien is.

Essentieel is om de signalen die ze uiten serieus te nemen en zodanig op te pakken dat er ruimte komt voor een dialoog. Vanuit de dialoog kun jecoachen en samen met de medewerkers toewerken naar oplossingen en verbeteringen.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coachen op gedrag en resultaat - PiMedia

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    advertorial
    Marketing Pioneers: inspiratie voor innovatie
    Jaarcongres met Amerikaanse keynote spreker Jonah Berger. Daarnaast een vol programma met 15+ topsprekers waaronder VICE, Swapfiets, Charlie Temple en Formule E. Bestel nu tickets voor 15 november. 


    Lees verder
    Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2500.
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    reacties
    Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties (2) 
    Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
    Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
    Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
    Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
    Onrealistische doelen brengen u verder (1) 
    Vraag naar accountants neemt sterk toe (1) 
    top10
    Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
    Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
    Sollicitanten krijgen vaker vast contract aangeboden bij aanvang baan
    Nederlander met modaal inkomen ziet salaris met 98 euro stijgen
    Zes stappen om alles voor elkaar te krijgen
    Burn-out: misschien een verkeerd etiket?
    Vraag naar IT'ers piekt
    Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties
    Recruitmentorganisaties overtreden massaal de AVG
    Vrouw vindt het gęnant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s
    meer top 10