zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe coach ik ongemotiveerde collega's?

Door: Asha Kalijan
 
Ik ben manager bij een semi-overheidsinstantie. In mijn team zit een aantal medewerkers die onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik ben op zoek naar een manier om hierin verandering te brengen, maar dat wil nog niet erg vlotten. Hoe kan ik ongemotiveerde collega's het beste coachen?

Vraag:
Ik ben manager bij een semi-overheidsinstantie. In mijn team zit een aantal medewerkers die onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik ben op zoek naar een manier om hierin verandering te brengen, maar dat wil nog niet erg vlotten. Hoe kan ik ongemotiveerde collega's het beste coachen?

Antwoord:
Je stelt een korte en algemene vraag. Zonder meer aanwijzingen kan ik helaas ook alleen kort en algemeen reageren.

Niet op zich
Demotivatie staat niet op zich. Vooral niet als je het over een aantal collega’s hebt. En ook niet, omdat je geen noemswaardigheden vermeld. Dat geeft te denken.

Bewustwording
Hoe bewust ben je je van de redenen van de demotivatie die er heerst? Zoek eerst de reden van de demotivatie, om vervolgens in gesprek te gaan met betrokkenen. Dat kun je in dialoogvorm doen, waarbij het belangrijk kan zijn niet alleen de symptomen te bespreken, maar ook de oorzaken te achterhalen. Maar ook door analyse en observatie. Wat is volgens jou de oorzaak van de demotivatie? Zoek eerst naar de parallellen bij de collega’s. Heeft er iets plaatsgevonden waardoor het werk, de aansturing en bedrijfsstructuur anders is geworden? Zijn er nieuwe mensen in het team erbij gekomen? Zijn er beloften gedaan die niet nagekomen zijn of spelen andere verwachtingen mee? Bespreek dit met personeelszaken of kijk naar de functie en/of beoordelingsgesprekken. Het kan behalve een afdelingsprobleem ook een organisatieprobleem zijn.

Kosten van demotivatie: intern en extern
Demotivatie gaat ten koste van werksfeer, -plezier en productiviteit wat interne, maar ook externe gevolgen heeft. Het kan, als het lang door gaat, een organisatie veel geld gaan kosten. Als mensen niet de drive hebben om het verwachte resultaat op tijd, met meerwaarde af te leveren, dan breekt dat soms de organisatie of henzelf op.

Demotivatie kan leiden tot burnout en ziekteverzuim. En werken om te werken draagt niet bij tot het vernieuwen en versterken of innoveren van een organisatie, waardoor men steeds minder gebruik maakt van je (concurrerende) diensten. Klanten en andere betrokkenen merken het als mensen of teamleden niet geïnspireerd overkomen en klanten trekken hun eigen conclusies hieruit, waardoor ze wellicht minder vaak of niet terugkomen.

Bewustzijn en betrokkenheid collega's
Werk behalve aan het achterhalen van de oorzaken van demotivatie aan teamgeest. Zoek iets wat hen bindt, maar vooral, vraag wat er is en luister goed. Van daaruit heb je in ieder geval iets in handen om mee aan de slag te gaan. Het hoe is punt twee. Vaak weten mensen zelf heel goed wat ze willen en wat ze nodig hebben. Als daar op de juiste manier op ingespeeld kan worden, komt de motivatie op een natuurlijke wijze weer boven drijven.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coachen op gedrag en resultaat - PiMedia

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    reacties
    Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    top10
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
    Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
    Explosieve toename Emotet malware
    Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
    meer top 10