zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waar moet ik op letten bij het inhuren van een externe coach?

Door: Asha Kalijan
 
Binnen mijn organisatie ben ik doorgegroeid naar een hogere managementfunctie. Ik krijg wel interne begeleiding in deze functie, maar heb ook de behoefte aan een externe coach, die met een frisse blik naar mij en de organisatie kan kijken. Wat zijn de mogelijkheden voor externe begeleiding in mijn functie en waar moet ik op letten?

Vraag:
Binnen mijn organisatie ben ik doorgegroeid naar een hogere managementfunctie. Ik krijg wel interne begeleiding in deze functie, maar heb ook de behoefte aan een externe coach, die met een frisse blik naar mij en de organisatie kan kijken. Wat zijn de mogelijkheden voor externe begeleiding in mijn functie en waar moet ik op letten?

Antwoord:
In mijn benadering zie ik persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling niet los van elkaar. Zaken die veel mensen in hun loopbaan tegenkomen hebben te maken met het effectief omgaan met kennis, vaardigheden en gedrag. We groeien allemaal privé en zakelijk, soms omdat we willen, soms omdat we moeten. Maar waar het zwaartepunt ook ligt, het heeft invloed op je functioneren.

Volgende ontwikkelingsfase
Om de volgende groei-/of ontwikkelingsfase in te gaan, zul je sommige zaken verder willen ontwikkelen. Ook moet je bewust worden van waar je nu staat, waar je effectief in bent, waarin niet, en waar je naar toe wilt. Door hier nu preventief aan te werken kun je je draagkracht versterken, zelfs enkele belemmeringen voor zijn en andere effectief aanpakken. De ervaring is jammer genoeg dat mensen te laat om coaching of advies vragen. Vaak doen ze dat als ze vastzitten, keer op keer fouten hebben gemaakt, slechte resultaten behalen, niet meer functioneren of zelfs burnout raken. De kosten zijn dan op fysiek, emotioneel en financieel opzicht veel te hoog.

Wijs is om op tijd te vragen waar je behoefte aan hebt. Dat vraagt een zekere mate van zelfkennis. Wat mijn betreft ben jij al vrij bewust bezig met je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling.

Externen
Ik vind het getuigen van goed bedrijfsbeleid dat je intern al begeleiding hebt. Het voordeel van externe begeleiding is dat er in principe geen belang of risico van beoordeling meespeelt over je doorgroei als je bepaalde zaken aankaart. Je kunt je vrijer voelen. Bij interne begeleiding kun je net iets te voorzichtig zijn om net die dingen aan te kaarten waar je echt mee zit. Vaak zijn dat de zaken omtrent de persoonlijke ontwikkeling.

In veel gevallen zorgt coaching ervoor dat je effectiever wordt, wat zeker ten goede komt van het bedrijf. Ik zal een paar voorbeelden geven van wat ongeveer aan de orde kan komen in een coachings/adviestraject wat met persoonlijke- en organisatieontwikkeling te maken heeft: doelgericht werken en communiceren, assertief handelen, resultaat behalen, omgaan met anderen/coachend management, je omgeving mobiliseren/een netwerk opzetten, hulpbronnen gebruiken/het effectief inzetten van mensen en middelen, zelfmanagement/balans zakelijk-privé et cetera.

Enkele tips bij het inhuren van externen
  • De vraag moet duidelijk zijn of duidelijk begrepen zijn door het bureau.
  • De indruk moet aanwezig zijn dat in context wordt gedacht: dus dat er zowel op zakelijke en persoonlijke effectiviteit gelet wordt.
  • De consultant of coach heeft bewezen ervaring in die twee velden. Tegenwoordig noemen veel mensen zich coach of adviseur. Voor mij geldt dat ervaring van de coach in het veld waarin je coaching zoekt cruciaal is. Kennis en ervaring moeten samengaan. Voor jou zou iemand geschikt zijn die niet alleen verstand heeft van de werking van organisaties, maar ook van loopbaanontwikkeling, (zelf)management en het liefst zelf het pad van persoonlijke ontwikkeling heeft ondergaan.
  • Cruciaal is (nogmaals) de expertisevelden van de coach/begeleider. Waar ligt de zwaartekracht.
  • Vraag een CV, kijk op de website en vraag eventueel referenties.
  • Ga niet alleen af op de naam van het bedrijf, de bedrijfsfolder of schriftelijke informatie. Ervaar of je daadwerkelijk vertrouwen hebt dat je geholpen zult worden.
  • De klik waar iedereen het over heeft is inderdaad belangrijk. De basis voor coaching is vertrouwen. Als je dat niet ervaart, doe het dan niet.
  • Vraag een oriëntatiegesprek aan. Soms is dat vrijblijvend, soms vraagt een bureau een intakebedrag. Ik stel als coach/adviseur zelf prijs of een halfuur oriëntatie, omdat het voor mij belangrijk is dat het ‘klikt’ en ik de klant daadwerkelijk kan helpen (of door zal verwijzen).
  • Er bestaan veel goede bureaus, maar kijk uit voor urenschrijvers. Spreek af hoe lang sessies duren, wat de uitloopmarges zijn en blijf letten op de meerwaarde van de coaching. Als de coach blijft coachen, jaar in jaar uit zonder nog enige meerwaarde te leveren, dan gaat er iets niet goed.
  • De grootte van een bureau is niet het belangrijkste criterium, maar de inhoud. Het resultaat moet voor zich spreken.
  • Vraag om maatwerk, een professionele doch persoonlijke benadering.
  • Spreek voor de zekerheid een aantal sessies af, en beslis dan of je verder gaat.
  • Als het even kan, kies dan een bureau die je qua kennis, vaardigheden en ontwikkeling voor lange tijd kan begeleiden op persoonlijke en zakelijke effectiviteit. Soms heb je na beëindiging van een coachingsperiode, periodiek weer behoefte aan coaching. Mijn ervaring is dat directeuren en managers soms na een aansluitende periode coaching, gebruik maken van coachingsessies om de maand of zes per weken.
  • Bij twijfel…. niet doen. Of je moet de optie hebben om te stoppen als het je niet meer bevalt of de coaching niet meer het resultaat oplevert waar je op zoek naar bent.
  • De prijs-kwaliteit verhouding moet kloppen. Informeer bij diverse bureaus naar de kosten en vergelijk dan. De kosten zijn vrij transparant. Grote organisaties vragen soms iets meer dan kleine bureaus. Sommige bureaus bieden standaard trainingen/coaching aan voor een bepaald bedrag als je daar behoefte aan hebt.
  • Veel bureaus hebben een gedrags- cq klachtenprocedure of leveringsvoorwaarden. Je kunt er altijd naar vragen. Met name op de gedragscode kun je ze aanspreken mochten er problemen zijn.
  • De keuze van bureau of coach en de vorm van coaching is verder afhankelijk van je eigen beschikbaarheid, tijd en budget.
Organisaties geven tegenwoordig veel ruimte en geld uit aan ontwikkeling en coaching. In veel gevallen valt coaching/persoonlijke effectiviteit ook onder de persoonlijke opleidingsplannen. Laat je daarover ook informeren.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Coachingsgids 2005 - Siebren Hoog e.a.

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10