zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zorg dat u waardering krijgt

Door: Frank van Marwijk
 
Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken.

Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken. U moet er vooral voor zorgen dat anderen zich bewust worden van uw competenties en van wat u allemaal doet. Soms moet u bewust vissen naar complimentjes om de verdiende waardering te ontvangen.

Complimenten, een bron van motivatie
Complimenten zijn voor ieder een belangrijke drijfveer in het werk. Als uw werk gewaardeerd wordt door anderen, geeft u dat de energie om door te blijven gaan. Mensen die nooit complimentjes krijgen, raken soms gefrustreerd. Doordat ze nooit van iemand horen dat ze goed werk verrichten, kunnen ze zelfs gaan twijfelen aan zichzelf. Managers bevinden zich in een positie waarin ze weinig complimentjes krijgen. Klanten waarderen de persoon met wie ze direct contact hebben: de fooi is voor de ober, niet voor zijn chef! Ondergeschikten delen gewoonlijk weinig complimentjes uit aan hun baas en uw eigen leidinggevende weet niet altijd waarmee u zich dagelijks bezighoudt.

Eerder schreef ik al over complimenten en daarbij stond vooral uw waardering aan anderen centraal. Ook beschreef ik eerder hoe het komt dat mensen eigenlijk zo weinig complimenten geven. In dit artikel gaat het vooral over u! Het is ook belangrijk dat anderen uw werk zien en waarderen, maar daarvoor moeten zij wel weten wat u doet!

Wat doet u eigenlijk?
De werkzaamheden van managers spelen zich voor een groot deel achter gesloten deuren af. Veel medewerkers hebben er totaal geen besef van wat u doet als u zich een hele dag opsluit op uw kantoor. U weet zelf precies waar u mee bezig bent en denkt wellicht dat anderen dat ook zien. U denkt misschien dat anderen uw aandeel in de organisatie wel begrijpen en in stilte waarderen. Maar geloof mij: anderen staan daar niet zo erg bij stil en hebben er vaak geen flauw idee van waarmee u zich allemaal bezighoudt.

Veel mensen zien alleen de oppervlakte van uw werk en het uiteindelijke resultaat. Als u iets bijzonders heeft gedaan, ga er dan niet vanuit dat anderen dat wel zullen waarderen. De kans bestaat dat zij uw aandeel niet eens hebben bemerkt. Als u gewaardeerd wilt worden voor de dingen die u doet, zult u uw activiteiten zichtbaarder moeten maken. Laat niet alleen uw resultaten zien, maar geef ook inzicht in het proces. Verder zult u gericht naar de meningen van anderen moeten vragen.

Spreek over uw successen
Misschien vindt u het zelf 'vanzelfsprekend' en 'gewoon' wat u allemaal doet. U heeft wellicht het idee dat het 'gewoon uw werk' is, dat verder geen aandacht behoeft. Als u dat zelf al vindt, verwacht u dan dat anderen daar anders over denken?

Het is goed om uzelf af en toe in de schijnwerpers te zetten en applaus in ontvangst te nemen. Vertel aan anderen wat u gedaan heeft en vraag wat zij daarvan vinden. Zeg terloops hoeveel tijd u eraan kwijt bent geweest – mensen hebben daar geen idee van. Als u meent dat u bijzonder goed werk heeft verricht is het zeker zinvol om dat bekend te maken. Vraag anderen - uw baas, collega’s of klanten - op deze manier om waardering voor wat u heeft gedaan. Presenteer uw successen met enige trots en zorg ervoor dat anderen die bemerken. Let er op dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat u de genoemde successen ook werkelijk heeft bereikt. Anderen moeten niet het idee krijgen dat u slechts naar loze complimentjes vist.

Maak anderen bewust
Anderen bewust maken van uw eigen successen heeft de volgende voordelen:

Anderen merken beter wat u doet
Iedereen is op zijn eigen manier bezig met het bereiken van doelen en staat er niet zo bij stil wat uw aandeel daarin is. Anderen ervaren uw inspanning mogelijk als een vanzelfsprekendheid en niet als iets dat erg bijzonder is. Als u specifiek vraagt wat anderen van uw werk vinden kan dat een eye-opener voor hen zijn. Ze zien nu pas wat u doet. U zult daardoor meer gewaardeerd worden voor uw activiteiten.

Als uw klanten, leidinggevenden of medewerkers zich bewust worden van het werk dat u verricht en dat goed vinden, stijgt u in waardering. Ook het eindproduct wordt meer gewaardeerd als u duidelijk maakt wat daarvoor nodig is geweest.

Anderen vormen zich een mening
Anderen denken er niet altijd over na wat zij nu eigenlijk vinden van uw prestaties. Als u hen ervan bewust maakt en vraagt naar hun mening, moeten ze daar serieus over nadenken. Als uw werk goed is, zullen zij dat ook vinden en daar uiting aan geven.

Meningen worden uitgesproken
Zolang iemand zijn mond dichthoudt, weten u en anderen niet wat hij werkelijk vindt. Al vindt hij uw werk nóg zo goed, hij kan later om één of andere reden altijd zeggen dat hij dat helemaal niet vond. Als uw medewerkers hun positieve waardering uitspreken, is het lastig om later te verwoorden dat ze uw werk helemaal niet zo goed vonden. Mensen die u in bijzijn van anderen complimenteren, kunnen moeilijk de volgende dag weer wat anders zeggen. Dit geldt zelfs bij een ongemeend compliment dat slechts bedoeld is om u te paaien.

U bouwt credits op
Negatieve boodschappen kunnen snel leiden tot vooroordelen. Als u fouten maakt, kan het zijn dat anderen zich alleen die fouten nog maar kunnen herinneren. U wordt dan geassocieerd met uw fouten en al het goede werk wat u eerder heeft verricht valt dan in het niet. Dit gaat ten kostte van uw imago. Hoe vaker anderen zeggen dat u goed werk heeft verricht, des te eerder zullen uw fouten worden vergeten. U kunt een steek laten vallen, zonder meteen commentaar te krijgen.

U wordt nog eens gevraagd
Zodra anderen bekend worden met uw kwaliteiten, zult u vaker worden uitgenodigd aan bepaalde projecten deel te nemen. Er worden meer opdrachten aan u persoonlijk geadresseerd.

U krijgt tijdig feedback
Als u vertelt wat u doet en vraagt wat anderen daarvan vinden, krijgt u direct feedback op uw functioneren. Waardering, maar ook kritiek die anders wordt opgespaard tot uw functioneringsgesprek, komt eerder op tafel, waarna u er ook meteen iets mee kunt doen.

De tweede golf
In april vorig jaar leerde ik u een handige methode voor systematische herhaling: De tweede golf. Lees deze week mijn zesendertigste artikel voor Managersonline.nl: Zeven manieren om aardig gevonden te worden..
Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Wilt u een bepaald onderwerp met betrekking tot lichaamstaal en/of communicatie aan Frank van Marwijk voorleggen? Mail ons dan uw suggestie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10