zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Heeft u zin in een feestje?

Door: Frank van Marwijk
 
Dit is mijn honderdste artikel voor Managersonline.nl. Reden dus voor een klein feestje! Graag wil ik u op een originele manier laten deelnemen in de feestvreugde. Daarom nodig ik u van harte uit om mijn mini-jubileum al lezende met mij te vieren. Op deze online receptie geef ik u adviezen hoe u de stemming kunt verhogen. U zult ontdekken dat u eigenlijk altijd wel wat te vieren heeft en daar kunt u zeker ook zakelijk voordeel uit halen.

Dit is mijn honderdste artikel voor Managersonline.nl. Reden dus voor een klein feestje! Graag wil ik u op een originele manier laten deelnemen in de feestvreugde. Daarom nodig ik u van harte uit om mijn mini-jubileum al lezende met mij te vieren. Op deze online receptie geef ik u adviezen hoe u de stemming kunt verhogen. U zult ontdekken dat u eigenlijk altijd wel wat te vieren heeft en daar kunt u zeker ook zakelijk voordeel uit halen. Tegelijkertijd dienen uw feesten persoonlijk te zijn. U kunt veel bereiken door u aardig op te stellen en uw relaties op een bijzondere manier te waarderen met humor en een glimlach. Trek uw mooiste pak aan! Dit wordt een feestelijk artikel!

Een vreugdevol moment
Dit vreugdevolle moment wil ik graag inluiden met een persoonlijke toespraak. Ik heet u graag welkom op deze bijzondere gelegenheid. Het schrijven van dit feestartikel en dat delen met u doet mij bijzonder veel plezier! Het is nu bijna vier jaar geleden dat ik begon met schrijven voor Managersonline.nl. Het eerste artikel verscheen namelijk op 23 september 2001, twee jaar na de lancering van deze site. Maar wat is nu de reden om dit speciaal te vieren? Eigenlijk alleen dat het een mooi rond getal is, verder niets.

Altijd wel wat te vieren
Als u wat wilt vieren is er altijd wel wat te bedenken: een lustrum van uw bedrijf, de miljoenste bezoeker op uw site, de drieduizendste klant of de derde verflaag op uw voordeur. Veel bedrijven die gericht zijn op de particuliere verkoop houden elk jaar een soort van prijzenfestijn of –circus, voornamelijk bedoeld om klanten te trekken. Deze klanten komen inderdaad. Niet zozeer vanwege het feest zelf, maar om een financieel voordeeltje te halen vanwege de feestelijke aanbiedingen. Dergelijke reclamecampagne zijn zeker effectief, maar dragen niet veel bij tot verbetering van persoonlijke relaties.

Netwerken in feestelijke stemming
Toch kunnen bepaalde festiviteiten uitermate geschikt zijn om uw netwerk te verstevigen. Daarbij maakt het nogal verschil wat u precies te vieren heeft en in welke vorm u dit giet. Als u werkelijk iets te vieren heeft, is het vooral de bedoeling dat u even stilstaat bij een speciaal moment of een gebeurtenis en dat u die gelegenheid deelt met anderen. Het feest is een reden tot herdenking en samenzijn. Een feest is feitelijk heel persoonlijk. Als u anderen betrekt bij uw eigen festiviteiten geeft u hen het gevoel erbij te horen. Een persoonlijk feest ergens van maken is een goede manier om écht contact te maken met uw relaties. U dient er dan wel voor te zorgen dat uw feest niet overkomt als een goedkope reclamestunt. Bij een echt feest geeft u blijk van gevoel, betrokkenheid en of originaliteit.

Een feest met persoonlijk karakter
Natuurlijk is het belangrijk om eerst te bekijken wat u zoal zou kunnen vieren. Er zijn ook mogelijkheden te over voor gelegenheden met een persoonlijk karakter. De ideeën daarvoor liggen soms dichterbij dan u denkt! Weinig managers denken er bijvoorbeeld aan om hun eigen verjaardag groots te vieren voor hun zakenrelaties. Dit komt zo simpel over; zo kleinburgerlijk. En daarin schuilt nou nét de kracht. Niemand doet zoiets, dus is het origineel. Het heeft een zeer persoonlijk karakter, dus elke genodigde voelt zich vereerd. En u viert het natuurlijk gewoon op uw werk, dus uw feestje voor familie en buren hoeft er geenszins onder te leiden. Dit hoeft zeker geen jaarlijks terugkerend festijn te worden. Het wordt juist gezien als grappig en origineel als u dat gewoon een keer doet! Over verjaardagen gesproken: het kan ook een geweldig idee zijn om eens een medewerker in het zonnetje te zetten op zijn verjaardag. Op die manier geeft u een bijzonder compliment.

Creatieve alternatieven
Als u op uw verjaardag liever thuis wilt zijn of u ziet het niet zo zitten om uw verjaardagsdatum hiervoor in de strijd te gooien, dan zijn er nog wel leuke alternatieven te bedenken door in plaats van jaren de maanden, weken of dagen te tellen. Dit kunt u ook gebruiken om anderen te verrassen. Iedereen is zich wel bewust van de datum van zijn verjaardag, maar iemand zal verbaasd reageren als u hem feliciteert met zijn 2000 weken.

Zelf heb ik mijn vrouw eens verrast toen zij precies 10.000 dagen was geworden. Dat was even puzzelen. Dit ben je als je 27 jaar, 4 maanden en een aantal dagen oud bent. Om het precies te weten is het belangrijk om goed de schrikkeldagen te tellen. Van te voren had ik collega’s, vrienden en familie op de hoogte gesteld. Plotseling had zij een extra verjaardag waarop zij niet gerekend had. De collega’s hadden haar kamer op het werk versierd en thuisgekomen was het weer feest! U kunt natuurlijk ook feestelijk uitpakken als uw bedrijf precies 10.000 dagen bestaat! In ieder geval is het effect verrassend.

Feestelijke aankondiging
Als u iets te vieren heeft moet u zorgen dat daar op een leuke manier bekendheid aan gegeven wordt. Zorg dus voor een even feestelijke aankondiging. Hiermee schept u positieve verwachtingen. De spanning die u creëert zal er voor zorgen dat uw gasten erbij willen zijn. Wat bracht u op deze pagina? Wellicht mijn feestelijke uitnodiging.

Bruidssuiker
Behalve de aankondiging en voorbereiding van het festijn is ook de afsluiting van grote waarde. Zorg dat uw relaties iets meekrijgen dat hen aan het feest en aan u doet herinneren. Dit kan iets tastbaars zijn, of een onvergetelijke boodschap. Zorg ook hier voor een verrassingseffect. Stuur een kaartje om uw gasten te bedanken voor hun komst.

Mijn eigen dankwoord volgt tot slot. Ik wil u als lezer graag bedanken voor de belangstelling die u de afgelopen tijd voor mijn artikelen heeft getoond. Het aantal vaste bezoekers van mijn artikelen is sinds het begin flink gestegen, waaruit ik afleid dat u ze blijkbaar waardeert. Dit lijkt misschien een afscheidsrede, maar zo is het niet bedoeld. Ik wil alleen zeggen: aan het slot van elk feest hoort zeker ook een woord van dank. Zonder uw gasten zou uw feest immers niet zijn geweest wat het is geworden.

De tweede golf
In april vorig jaar leerde ik u een handige methode voor systematische herhaling: De tweede golf. Lees deze week mijn éénendertigste artikel voor Managersonline.nl: Minicursus deel 2: De subtiele aspecten van de non-verbale taal.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Wilt u een bepaald onderwerp met betrekking tot lichaamstaal en/of communicatie aan Frank van Marwijk voorleggen? Mail ons dan uw suggestie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10