zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Eén van mijn managers functioneert niet goed. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Eén van mijn managers komt heel sociaal en integer over, maar heeft moeite met medewerkers die voor zichzelf opkomen en deskundig genoeg zijn om hun werk heel zelfstandig te doen. Hij heeft diverse conflicten gehad met goed functionerende medewerkers. Deze conflicten gaan meestal over de functiewaarderingen en beloofde afspraken die niet worden nagekomen. Deze medewerkers zijn daardoor langdurig ziek geweest of zitten nog overspannen thuis. Eén van hen dreigt nu naar de onafhankelijk klachtencommissie te stappen. De manager geeft nu aan dat deze medewerker niet goed functioneerde, maar dit is niet terug te lezen in de dossiers. Hoe los ik dit op?

Vraag:
Eén van mijn managers komt heel sociaal en integer over, maar heeft moeite met medewerkers die voor zichzelf opkomen en deskundig genoeg zijn om hun werk heel zelfstandig te doen. Hij heeft diverse conflicten gehad met goed functionerende medewerkers. Deze conflicten gaan meestal over de functiewaarderingen en beloofde afspraken die niet worden nagekomen. Deze medewerkers zijn daardoor langdurig ziek geweest of zitten nog overspannen thuis. Eén van hen dreigt nu naar de onafhankelijk klachtencommissie te stappen. De manager geeft nu aan dat deze medewerker niet goed functioneerde, maar dit is niet terug te lezen in de dossiers. Hoe los ik dit op?

Antwoord:
Helaas kun je niet altijd iedereen tevreden houden en volgens mij zijn enkele mensen al beschadigd. Zoals je de situatie uitlegt, ligt de verantwoordelijk van het probleem bij de manager en je verzwakt je organisatie als je deze situatie laat voortduren. Het lijkt mij een slechte zaak als goede professionals weg willen gaan, ziek worden of zelfs een klacht in willen dienen tegen hun leidinggevende. Als ik het zo na ga, heeft deze situatie de organisatie al handen vol met geld gekost, om over de werksfeer en demotivatie die er zal heersen maar niet te spreken. Het is een zieke afdeling. In deze situatie is niemand tevreden. Jij niet, de manager niet en de medewerkers zeker niet.

Leidinggeven aan professionals
Leidinggeven aan professionals vraagt andere, specifieke vaardigheden dan leidinggeven aan minder ervaren, zelfstandige en wellicht minder hoogopleide mensen. Professionals zijn medewerkers die veelal zelfstandig functioneren en vakinhoudelijk vaak meer deskundig zijn dan de leidinggevende. Je moet dan ook sterk in je schoenen staan om deze mensen te vertellen wat ze moeten doen. Het zijn veelal mensen die zelfstandig functioneren en zichzelf aansturen. Het gaat bij hen niet om controle maar meer om inhoud, betrokkenheid bij doelstellingen en autonomie. Het beste kun je ze aansturen op samenwerking en resultaat. Met sociaal en integer zijn kom je bij hen niet ver.

De manager en de opties
De manager lijkt nu te sturen op macht en dat werkt averechts. Op dit moment lijkt de draagvlak zoek en ook de motivatie en de ambitie zijn niet aanwezig. Allemaal ingrediënten die een deskundig team nodig heeft. Als het zo doorgaat escaleert de situatie, waardoor je nog verder van huis bent. Daarom vraag ik je allereerst na te denken of deze manager nog kan functioneren tussen de huidige professionals. Is er al teveel beschadigd of sluimert er nog ergens vertrouwen in de aansturing?

Opties
Verder zie ik twee opties in de oplossingensfeer.

Optie 1
De manager aanspreken op de verantwoordelijkheid van het managen van mensen, het ziekteverzuim, de aanklacht en het resultaat van de afdeling. Zoek vervolgens samen een oplossing om kennis en vaardigheden van de manager met een opleiding of coaching te verbeteren. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de manager, want deze situatie wordt op termijn alleen maar pijnlijker, vooral als je organisatie overwegend uit professionals bestaat.

Optie 2
De manager een andere afdeling laten managen, waar weinig of geen professionals werken. Maar ook hier geldt dat vaardigheden en kennis verbeterd worden op het gebied van functiewaardering, duidelijke afspraken maken en het managen van mensen in diverse situaties.

Hoe dan ook, je zult de manager aan moeten pakken, want zo kost deze manager de organisatie te veel geld. De beleving mag niet zo zijn dat goede mensen liever weggaan en zelfs ziek worden van de organisatie (manager), in plaats van graag voor de organisatie blijven werken en hun talenten gebruiken.

Goede vakmensen behouden
Ik weet uit ervaring dat professionals soms lastig te managen zijn. Maar als dat lukt, dan kun je je geen betere mensen wensen voor je organisatie om mee te werken. Het zijn vaak de mensen waar de organisatie op draait. Je moet duidelijk zijn, met ze om kunnen gaan, ze kunnen beďnvloeden en ze kunnen sturen op hun ambitie. Daar heb je draagvlak voor nodig. In dat kader denk ik dat er hoe dan ook aandacht moet worden besteed aan de professionals ten aanzien van hun motivatie, functie, ambitie en de (organisatie)doelstellingen. Zorg dat ze via waardering van hun werk weer betrokken worden en blijven bij de organisatie. En dat ze weer met plezier aan de slag gaan!

En zorg verder dat de werkelijke talenten van de manager benoemd worden en op de juiste wijze gebruikt worden van waaruit weer groei mogelijk is. Met een goede coach, opleiding of begeleiding zal dat lukken.

Zie ook het artikel: Sturen, coachen, steunen of delegeren?

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Leidinggeven aan professionals - Mathieu Weggeman

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    reacties
    Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
    Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
    Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
    Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
    Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
    Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
    Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
    top10
    Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
    GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
    Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
    Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
    Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
    Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
    Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
    Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
    Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
    Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
    meer top 10
    vacatures
    meer vacatures