zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Mijn baas heeft een verkeerd beeld van mij. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Met mijn vorige leidinggevende heb ik grote problemen gehad. Hij bemoeide zich met mijn taken, terwijl ik altijd heel zelfstandig kon werken. En hij zelfs commentaar op mijn privéleven en de studie die ik volgde. Deze leidinggevende is nu weg. Met mijn huidige baas is de verhouding goed. Alleen denkt hij dat ik een moeilijk persoon ben en dat ik de problemen met mijn vorige manager zelf heb veroorzaakt. Dat zit me erg dwars en wat ik ook doe, het beeld blijft bestaan dat ik een lastige medewerker ben. Wat te doen?

Vraag:
Met mijn vorige leidinggevende heb ik grote problemen gehad. Hij bemoeide zich met mijn taken, terwijl ik altijd heel zelfstandig kon werken. En hij zelfs commentaar op mijn privéleven en de studie die ik volgde. Deze leidinggevende is nu weg. Met mijn huidige baas is de verhouding goed. Alleen denkt hij dat ik een moeilijk persoon ben en dat ik de problemen met mijn vorige manager zelf heb veroorzaakt. Dat zit me erg dwars en wat ik ook doe, het beeld blijft bestaan dat ik een lastige medewerker ben. Wat te doen?

Antwoord:
Iedereen heeft het recht om met respect en waardigheid behandeld te worden, ook op de werkplek. Pesten is elke vorm van systematisch vijandig gedrag op de werkvloer, dat gericht is tegen één specifieke medewerker. Om het pestgedrag duidelijk te krijgen en om te bezien of het werkelijk om pestgedrag gaat, zul je met feiten moeten komen.

Het gelijk
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Soms kan voet bij stuk houden een vorm van gelijk willen hebben zijn en in extreme vorm kan het een machtsstrijd worden. Als je voet bij stuk houdt, dan zul je het over het verleden moeten hebben en dan worden die oude koeien echt wel uit de sloot gehaald. Meegaan in het denkbeeld dat de vorige leidinggevende niet met je kon opschieten is weer een ander uiterste, vooral omdat je daarin jezelf beschrijft als een keiharde tante! Is dat zo? Mensen, vooral vrouwen, verwarren professioneel of zakelijk zijn en grenzen stellen vaak met keihard zijn. Zoek het in het midden. Ook een werkrelatie heeft te maken met geven en nemen, compromissen maken en meten wat werkt en wat niet. Soms moet je buigen, om niet te breken. Dat maakt je niet minder waardig, eerlijk of krachtig, zelfs het tegenovergestelde.

De balans tussen voet bij stuk houden en meegaan
Ik geloof zeker dat je goed nagedacht hebt over je eigen rol. Dat je dat nu moet doen op verzoek is niet erg, vooral als dingen niet werken. Bezie de vraag positief, haal de overtollige emotie eruit en kom met feiten of argumenten.

Om je een aanzet te geven om praktisch naar je eigen rol te kijk, raad ik je aan om eerst via andermans ogen naar jezelf te kijken en vervolgens via je eigen ogen. Wees je bewust van het verschil, want dat bepaalt de houding en gedrag van de ander naar jou en andersom.

In relatie tot je vorige leidinggevende, kun je vervolgens de volgende zaken nagaan en haal daar dan de feiten uit, scheidt rationele zaken van irrationele zaken:
  • Bij wie ontstond het idee dat jij de reden van zijn vertrek bent geweest, na jouw verhaal?
  • Als een conflict echt de reden is geweest van zijn vertrek, had jij dan een conflict met hem?
  • Wat vond je werkelijk van die chef? Let op gevoelswaarden, feiten en uitkomsten
  • Hoe heb je je opgesteld qua houding en gedrag?
  • Wat ontlokte bij jou ieder keer een bepaald gedrag en houding?
  • Wat is je gebruikelijke reactiepatroon en werkt dat? Iedereen heeft een copingstijl als het gaat om zaken die je niet aanstaan.
  • Waar zijn jouw grenzen overschreden en heb jij grenzen overschreden?
  • Als die vorige chef zo goed betrokkenheid kon creëren, waarom lukte het bij jouw niet?
  • In hoeverre had hij gelijk en waarin niet en waarin had jij gelijk en waarin niet?
De ander is er niet meer. Concentreer je daarom op jezelf. Wat valt je op over jezelf? Misschien dat je kwaliteit assertiviteit is. Als je hierin doorschiet, om welke reden dan ook, wordt het agressiviteit en daar kunnen sommige mensen op gaan (re)ageren, waarbij je bijvoorbeeld ook het gevoel krijgt dat je keihard bent. Dat schept (wederzijds) afstand, geen betrokkenheid. En dan word je boodschap niet begrepen, hoe hard je je best ook doet.

Als je de situatie van een afstand beter in beeld hebt, komt dan met feiten over jouw rol en jouw denkbeelden en de eigenschappen de ze je toedichten. Geef aan waar jouw grenzen zijn overschreden en houd het daarbij. Laat het gelijk in het midden Ga niet in de verdediging, niet in de aanval, maar kies voor de dialoog.

Noem ook de positieve dingen van de vorige leidinggevende, bijvoorbeeld wat hij bereikt heeft op de afdeling. Dat geeft aan dat je zaken van twee kanten bekijkt.

Grenzen en pestgedrag
Je hebt verschillende vormen van leiderschap of managementstijlen. De een toont interesse in je privé-leven om betrokkenheid te creëren en de ander helemaal niet. Bij jou hebben zaken niet gewerkt die bij anderen wellicht wel hebben gewerkt; dat verschilt. Het is wel goed om te zien dat werkrelaties, ook interacteren is, waarbij grenzen soms niet goed of op de juiste manier worden opgepakt of aangegeven. Wellicht ontdek je steeds meer wat bij jou werkt en waar je grenzen liggen en waarom. Als grenzen niet gerespecteerd worden, dan komt pestgedrag gauw om de hoek kijken, met alle gevolgen van dien.

De toekomst
Ik zou me meer gaan concentreren op de toekomst en op de toekomstige relatie met je huidige leidinggevende en afdeling. Je hebt goede werkafspraken gemaakt, spreek je daar in positieve termen over uit. Hou het professioneel en zakelijk, maar betrokken.

Als je achteraf nog met onverwerkte emoties zit over het gedrag van je vorige leidinggevende (wat bij werkelijk pestgedrag wel voorkomt), geeft het op een andere wijze een plek en ruimte, bijvoorbeeld door het inschakelen van een deskundige of een coach.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Checklists voor succesvol projectmanagement - Nicole Bremer-Ammann

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10