zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Veranderingen pakken negatief uit. Hoe kan ik het tij keren?

Door: Asha Kalijan
 
Bij ons bedrijf zijn veranderingen doorgevoerd zonder na te denken over de mogelijke negatieve gevolgen hiervan. De managers willen dit niet toegeven en zeggen dat ze niet meer terug kunnen vanwege de investering. Hoe kan ik het tij keren?

Vraag:
Bij ons bedrijf zijn veranderingen doorgevoerd zonder na te denken over de mogelijke negatieve gevolgen hiervan. De managers willen dit niet toegeven en zeggen dat ze niet meer terug kunnen vanwege de investering. Hoe kan ik het tij keren?

Antwoord:
Vaak zijn veranderingen al zover doorgevoerd, dat het terugdraaien daarvan meer kost dan oplevert, zelfs als het niet op de juiste wijze is ingezet. De intentie van het aangaan van een verandering heeft altijd te maken met een vorm van verbetering in relatie tot de continuïteit van de organisatie en is vaak een vereiste. De juiste verandering doorvoeren, gerelateerd aan de behoefte en draagkracht van de organisatie èn de wijze waarop de implementatie plaats vindt, is cruciaal.

Vergissing
Veel managers maken nog steeds de vergissing om een verandering niet goed voor te bereiden of door te denken, zoals jij ook opmerkt bij de managers in jouw organisatie. Ze beginnen direct, vaak topdown, met het implementeren van een verandervisie. En in de doorvoering verrijzen dan problemen, die er zelfs voor kunnen zorgen dat de verandering mislukt.

Betrokkenheid
Wat je nu praktisch kunt doen om de kans op succes van de ingezette verandering te verhogen is betrokkenheid stimuleren, evalueren, meedenken en ideeën aandragen. Ik weet niet wat je functie is en wat je bevoegdheden zijn, en ook niet welke negatieve gevolgen je ervaart, maar ik zou om te beginnen het doorspreken en bijstellen van het implementatieplan voorstellen, met de focus op de negatieve gevolgen. Als er geen implementatieplan is, dan zou ik die toch op laten stellen, waarbij je de intentie en de impact van de verandering aan de orde stelt. In het implementatieplan horen enkele fases voor te komen, onder andere de voorbereidingsfase en de inbeddingsfase, waarin de veranderingen cq gevolgen voor mensen, systemen, processen, procedures, regelgeving, opleidingen en de bedrijfscultuur(verandering) zijn uitgewerkt.

Succes
De managers zullen in de doorvoering tot dusver heus wel zaken zijn tegen gekomen, waar ze tegenaan lopen. Door gezamenlijk het proces van de verandering te doorlopen zullen ze weliswaar niet direct toegeven dat ze het niet goed hebben aangepakt, maar ze zullen zich bewust worden van de werkelijke gang van zaken en het de volgende keer beter doen. Stop niet te veel energie in wat fout is gegaan, behalve als je er uit kunt leren, maar concentreer je meer op het tot een succes maken van de verandering.

Laat de managers ook in gesprek komen met de betrokken partijen bij de verandering, voor feedback en om draagvlak te creëren.

Duurder
Als je op tijd kunt ingrijpen, hoeft de verandering niet te mislukken. Het kan wel zo zijn dat het financiële plaatje van het veranderingstraject duurder uitvalt en ook dat de veranderingsbereidheid van de medewerkers (motivatie) meer aandacht vraagt. Daar kun je de managers op wijzen. Terugdraaien van de verandering kun je alleen doen als je er van overtuigd bent dat het de organisatie op lange termijn financieel of op ander gebied grote schade toebrengt.

Artikelen
Kijk voor aanvullende informatie over het invoeren van veranderingen, in het bijzonder de fases en de impact van veranderingen naar het artikel Moeten wij de bedrijfscultuur aanpassen, en zo ja: hoe? en het artikel Hoe moet ik omgaan met weerstand tegen verandering? Je hebt dan mijn inziens genoeg in handen, om aan de slag te kunnen.

Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Verandermanagement - Willem Mastenbroek

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10