zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe leer ik om met mijn vuist op tafel te slaan?

Door: Asha Kalijan
 
Ik ben sinds kort assistent-bouwmarktmanager na twee jaar bouwmarktmanager te zijn geweest. De feedback die ik nu krijg is dat ik te sociaal ben. Gedeeltelijk kan ik hier wel in komen. Echter ik ben van mening dat het voor mijn ingroeiproces belangrijk is te weten wat mensen beweegt en motiveert.Mijn leerdoel is nu om om de lange termijn minder sociaal te worden (niet alles tot in het diepe uit te willen spreken). Ik moet leren met mijn vuist op tafel te slaan en zakelijker te worden. Hoe moet ik dat aanpakken?

Vraag:
Ik ben sinds kort assistent-bouwmarktmanager na twee jaar bouwmarktmanager te zijn geweest. De feedback die ik nu krijg is dat ik te sociaal ben. Gedeeltelijk kan ik hier wel in komen. Echter ik ben van mening dat het voor mijn ingroeiproces belangrijk is te weten wat mensen beweegt en motiveert.Mijn leerdoel is nu om om de lange termijn minder sociaal te worden (niet alles tot in het diepe uit te willen spreken). Ik moet leren met mijn vuist op tafel te slaan en zakelijker te worden. Hoe moet ik dat aanpakken?

Antwoord:
Als na twee jaar functioneren als bouwmarktmanager, demotie volgt met als enige feedback ‘te sociaal gedrag’, dan is die feedback te laat gegeven en te summier. Ik kan me haast niet voorstellen dat er in die twee jaar niet één keer een vorm van een functionerings- of beoordelingsgesprek heeft plaatsgevonden. De vraag is dan ook wat er aan de orde is gesteld ten aanzien van het functioneren, welke signalen wederzijds zijn gegeven en hoe die vervolgens zijn opgepakt.

Leerdoel opnieuw toetsen
Een ‘ingroeiproces’ impliceert dat je straks weer doorgroeit naar de functie van bouwmarktmanager en ik ga er van uit dat je die functie ook ambieert. Alvorens je helemaal vast te pinnen op je leerdoel ‘minder sociaal te worden”, is het goed eerst opnieuw te bepalen wat je eigen beleving is van die twee jaar ten aanzien van het halen van doelstellingen, het managen van mensen en middelen. Welke resultaten heb je behaald, hoe heb je aangestuurd, wat was nodig en is de link te leggen met te sociaal gedrag? Wat waren de gevolgen van te sociaal gedrag? Soms spelen andere zaken mee.

Sociaal vaardige manager
Gedeeltelijk ben je het er mee eens dat je te sociaal bent. Te sociaal gedrag kan je er van weerhouden om je bedrijfsdoelen te bereiken. Soms zijn mensen te sociaal om aardig gevonden te worden en nemen daardoor niet de beslissingen die nodig zijn om de organisatie zakelijk te managen.

Maak van je zwakte een sterkte. Je omschrijft de intentie van je gedrag als ‘weten wat mensen beweegt en motiveert’. Daar is niets mis mee. Motivatie en inspiratie bepalen in hoge mate de kwaliteit van mensen en daarmee het succes van organisaties. Als je in staat bent de behoeften van medewerkers boven tafel te krijgen, te ondersteunen en te bekrachtigen én ze te richten op de doelen van de afdeling en de organisatie, dan zal dat positief uitwerken op de motivatie en prestatie van de medewerkers en de organisatie. Je zult als manager je targets moeten halen met goed functionerende, gemotiveerde mensen.

Sociale intelligentie (waar sociaal gedrag in past) is een competentie die een goede manager nodig heeft. Als je sociaal-zakelijk meer in balans bent, kun je een goede en sociaalvaardige manager zijn.

Zakelijke instelling
Sociaal gedrag is zakelijk effectief als je het plaats in de context van de werksituatie en het richt op het halen van organisatiedoelstellingen. Je hebt het over twee extremen als je het hebt over alles uit willen praten of met de vuisten op tafel slaan. Welke zakelijke instelling nodig is in de functie van (assistent)bouwmarktmanager is afhankelijk van de cultuur in je organisatie. Je zult moeten weten welke kennis, vaardigheden en doelstellingen gewenst zijn van een manager in je organisatie. Hoe je een zakelijke instelling voor elkaar krijgt is afhankelijk van je kennis en vaardigheden, je karakter en je stijl van managen. Het gaat er om welke managementkwaliteiten je bezit, wat bij je past en wat werkt.

Er bestaan verschillende soorten managers, die afhankelijk van de situatie op de afdeling een bepaalde stijl kiezen. Bepaal wat voor soort manager je bent en welke stijl van managen de afdeling of organisatie nodig heeft. Welke (gedrags)competenties heb je nodig?

Als manager moet je je doelen halen en die instelling zul je consequent moet uitdragen, verbaal en non-verbaal. Omdat je te sociaal bent, zal je groeiproces meer richting besluitvaardigheid en prestatiegerichtheid liggen. Er wordt van je verwacht dat je afgesproken doelstellingen haalt, medewerkers inspireert en motiveert en samen met hen resultaten behaalt en zo een bijdrage levert aan het succes van je organisatie.

Bepaal opnieuw je leerdoel en zorg er voor dat je je ‘ingroeiproces’ goed benut.


Asha Kalijan

Literatuurtip
  • Persoonlijke effectiviteit - Jan Schouten e.a.

    Klik hier voor meer artikelen van Asha Kalijan.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Asha Kalijan is directeur van Adimco en houdt zich op het gebied van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling bezig met advies, implementatie en coaching. De wederzijdse invloed tussen mens en organisatie staat centraal in haar benadering. Ze coacht tevens managers bij het verbeteren van hun persoonlijke effectiviteit.

    Vraag het Asha
    Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

     

    Gratis toegang

    Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

    Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

    GRATIS REGISTREREN
     
    Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

    E-mailadres:
    Uw persoonlijke wachtwoord:
    Wachtwoord vergeten?
  •  
     
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10