zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Winnende doelstellingen formuleren in zeven stappen

Door: Michel Hoetmer
 
Concrete doelstellingen zijn de eerste stap op weg naar succes. Doelstellingen geven richting aan uw acties. Michel Hoetmer geeft in zeven stappen aan hoe u het best te werk kunt gaan. Inclusief timemanagement-tips en een krachtig voorbeeld: Willem van Oranje!

Concrete doelstellingen zijn de eerste stap op weg naar succes. Doelstellingen geven richting aan uw acties. In de 16e eeuw waren onze voorouders de overheersing van de Spanjaarden meer dan beu. De vraag voor onze landgenoten destijds was: "hoe ontworstelen wij ons aan het juk van deze wrede onderdrukkers?"

Willem van Oranje
Er was een man die alle krachten en emoties wist te bundelen tot een beweging die zelfs voor de machtige overheersers niet meer bleek te stoppen. Willem van Oranje, onze vader des vaderlands, had slechts een brandend verlangen: de Spanjaarden het land uit en zelf het heft in handen nemen. Hij maakte alles ondergeschikt aan deze ene doelstelling en betaalde er uiteindelijk voor met zijn leven. Maar dat het gelukt is weten wij allemaal. De vraag is natuurlijk wel: hoe formuleer je winnende doelstellingen.

Stap 1: bepaal wat u wilt bereiken
Iedere doelstelling gaat gepaard met een leerproces. Stel uzelf de vraag wat u wilt bereiken en wat u moet doen om dat te realiseren. Formuleer de doelstelling in positieve bewoordingen. Zeg niet tegen uzelf wat u niet wilt bereiken, maar zeg tegen uzelf wat u wel wilt bereiken. Formuleer uw doelstellingen in korte, krachtige en positieve bewoordingen.

Stap 2: formuleer op papier wat u wilt
Vage doelstellingen geven vage resultaten. Hoe gedetailleerder u de doelstelling formuleert, hoe sneller het voor u gaat leven. Als u te abstract of te algemeen bezig bent, is het moeilijk om u voor te stellen dat u het doel zult bereiken. De visualisering van het bereiken van het doel is van doorslaggevend belang bij het werkelijk bereiken van het doel. Als u zich niet kunt voorstellen dat u het doel bereikt, zult u veel meer moeite hebben het te bereiken.

Stap 3: stel een deadline
Uitstel is de moeder van elke mislukking. Denk aan de slogan van Nike: "just do it!" Een doel veronderstelt het ondernemen van actie. Deadlines dwingen u daadwerkelijk actie te ondernemen. Deel langetermijndoelen op in kleine brokken. Werk met doelen op korte en middellange termijn. Hoe preciezer de deadline en de omschrijving van het brokje van de grote doelstelling die u wilt bereiken, hoe groter de kans dat de deadline wordt gehaald. Neem na het halen van de deadline de tijd om te evalueren of u tevreden bent over de uitvoering. Corrigeer eventuele volgende stappen op weg naar “het grote doel”.

Stap 4: werk met een doe-lijst
Schrijf alles op wat nodig is om het doel te bereiken. Kijk of deze activiteiten binnen het reguliere werkschema passen en wat u kunt veranderen als dat niet het geval is. Een "Doe-lijst" is een vreselijk handig hulpmiddel. Het is een geheugensteun en bovendien bent u na afloop concreet in staat te controleren of de doelen werkelijk zijn gehaald. Bovendien geeft het een heerlijk gevoel taken die zijn volbracht, "af te vinken" op uw lijst.

Stap 5: breng volgorde aan op de doe-lijst
Kijk wat eerst gedaan moet worden. Orden activiteiten naar afhankelijkheid en samenhang. Zorg voor een logische volgorde en plan deze in uw agenda voor de komende dagen, weken of maand(en). Verdeel uw activiteiten over vier categorieën:

- A - belangrijk en dringend,
- B - belangrijk maar niet dringend,
- C - niet belangrijk, maar wel leuk om te doen,
- D - delegeren: activiteit kan door een ander worden gedaan,
- E - elimineren, levert geen bijdrage aan uw doelstellingen.

Heeft u meerdere "A-taken" verdeel deze dan weer in volgorde van belangrijkheid en nummer ze A1, A2, A3 enzovoort. Doe hetzelfde met de B, C en D-taken.

Stap 6: werk met prioriteiten
Begin aan de taak met de hoogste prioriteit en maak deze af voordat u aan een nieuwe opdracht begint. Maak een concrete afspraak met u zelf en zet deze in uw agenda: plaats, datum en tijdstip. Maak uw doe-lijst elke avond voordat u gaat slapen. U weet de volgende dag precies wat u moet doen. Bekijk in het weekend wat u de volgende week gaat doen.

Stap 7: ga aan de slag
Papier is geduldig, maar het komt op daden aan. Wordt u een beetje moedeloos bij het aanschouwen van uw doe-lijst en uw doelstellingen? Begin dan opnieuw en formuleer minder ambitieuze doelen. Bekijk of het eenvoudiger kan. Hoe dan ook: ga aan de slag, doe wat er op uw lijstje staat. Kom in actie en blijf in actie.

Laat u niet afleiden
U heeft het druk en wordt regelmatig gestoord in uw werkzaamheden door klanten en collega's. Maak duidelijk aan uw medewerkers of collega's dat u bezig bent en niet gestoord wilt worden. Doen ze het toch? Vraag dan simpel aan de betreffende persoon: hoe zou jij dit zelf oplossen? Als mensen worden geconfronteerd met een probleem kiezen ze vaak de weg van de minste weerstand: eventjes aan iemand anders vragen. Ze denken zelf niet na over het probleem. Stuur ze weg en vertel de medewerker dat hij over een half uur mag terugkomen als hij niet zelf de oplossing kan bedenken. Hiermee creëert u zelfstandig denkende medewerkers. Voordeel voor u: minder onderbrekingen en u kunt zich concentreren op uw eigen taken!

Bedenk wat Willem van Oranje heeft gezegd: "Voor wie niet weet welke koers hij wil volgen, bestaat er geen gunstige wind".

Michel Hoetmer
Wilt u reageren? Klik hier.

Klik hier voor meer artikelen van Michel Hoetmer.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Michel Hoetmer is acquisitiecoach en directeur van SalesQuest. Hij helpt verkopers bij de verbetering van hun prestaties. SalesQuest richt zich op speciale acquisitietrainingen en is daarbij toonaangevend in Nederland. Zijn trainingen zijn onderscheidend omdat hij veel aandacht besteedt aan het beslissingsproces van de klant. Daardoor gaat verkopen veel sneller en met minder inspanning.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10