zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

U raakt uw medewerkers door ze aan te raken

Door: Frank van Marwijk
 
In sommige culturen is uitgebreid fysiek contact een normaal omderdeel van onderlinge omgangsvormen. Zo niet in de westerse cultuur. Aanraking en ander lichamelijk contact wordt al snel onfatsoenlijk gevonden. Toch kan het heel effectief zijn. Wat moet u doen en wat kunt u beter laten?

Mensen kunnen niet leven zonder te worden aangeraakt. Dit werd al in de dertiende eeuw aangetoond middels experimenten, waarbij baby's werden onthouden van aanraking. Een kind maakt een goede ontwikkeling door als het veel wordt aangeraakt en ook volwassenen hebben behoefte aan aanraking. Aanraking is een snelle en duidelijke maar ook de meest indringende vorm van lichaamstaal. De aanraking van een hand, een arm om iemands schouder, kan sneller en duidelijker een boodschap overbrengen dan tientallen woorden.

Aanraking op het werk
Aanraking is belangrijk. Toch raken we elkaar steeds minder aan naarmate we volwassen worden. En op de werkvloer wordt al helemaal nauwelijks aangeraakt. Op aanraking rust een taboe; het wordt snel in relatie gebracht met machtsmisbruik en seksualiteit en daar willen de meeste managers niet mee in verband gebracht worden. Komt u wel eens met medewerkers 'in aanraking'?

‘Neutrale’ aanraking mag wel!
Elaine Yarbrough, management consultant, en Stanley Jones, hoogleraar aan de universiteit van Colorado, stellen in tegenstelling tot de algemene veronderstelling dat lichamelijk contact op het werk taboe is, dat het gebruik van aanraking juist de effectiviteit kan verhogen. Na meer dan drieduizend individuele aanrakingen te hebben geanalyseerd, kwamen zij tot de conclusie dat neutrale aanrakingen op de schouder of arm heel aanvaardbaar zijn, evenals aanrakingen die niet langer duurden dan tien seconden. Aanraking op het werk wordt dus meer geaccepteerd dan vaak wordt verondersteld.

Sympathieker door aanraking
Uit verschillend onderzoek blijkt dat mensen die anderen veel aanraken, sympathieker gevonden worden dan mensen die dat minder doen. De Amerikaanse psycholoog Argyle is een van de belangrijkste ontdekkers geweest van het effect dat aanraking op anderen kan hebben. Een van zijn onderzoekingen vond plaats in een supermarkt. Hij vroeg een caissière de hand van de klant met haar eigen hand te ondersteunen, telkens wanneer zij wisselgeld teruggaf. Achteraf bleek deze caissière aardiger gevonden te worden dan haar collega's die dat nalieten.

Aanraking door managers
Ken Blanchard en Spenser Johnson baseren hun populaire boek ‘The one minute manager’ op de beste onderzoeken op het gebied van managementtraining, interpersoonlijke relaties, motivatie en discipline. Hun theorie voegt iets waardevols aan het management toe, dat bijdraagt aan de goede werksfeer en de productiviteit. Deze toevoeging is aanraking. De twee technieken, één-minuut-prijzen en één-minuut-berispen eindigen beide met aanraking. Aan de managers wordt verteld dat zij aan het slot van een motivatiesessie de werknemer even vriendelijk moeten aanraken. Zo weet de werknemer dat zijn chef aan zijn kant staat en krijgt hij iets aangereikt – geruststelling, steun of bemoediging.

Ontwikkel uw gevoel
Houdt dit in dat u vanaf vandaag uw medewerkers steeds opnieuw moet aanraken als u met hen in contact treedt? Nee! U dient er een gevoel voor te ontwikkelen in welke situatie en op welke wijze u een medewerker kunt aanraken en wanneer u dat absoluut niet moet doen. Aanraking kan een positief effect hebben op de relatie met de anderen. Toch kan te veel aanraking juist averechts werken. Een manager die te veel aanraakt wordt snel als plakkerig of opdringerig ervaren. Aanraking wordt ook niet altijd begrepen en kan dan verkeerd worden uitgelegd.

Ongeschreven regels
Er is dus een grens aan de hoeveelheid aanraking. Het gebruik van aanraking als managementinstrument is daarom ook zeker aan regels gebonden. Zoals bij de meeste lichaamstaal zijn dit ongeschreven regels, waarvoor u eerder een gevoel moet ontwikkelen, dan dat u ze uit een boek kunt leren. Wanneer, wie en waar je kunt aanraken is namelijk afhankelijk van vele factoren zoals: moment, context, cultuur, bekendheid met de ander, leeftijd en geslacht van de ander en van uzelf. Er zijn ook vele manieren van aanraken. Een uitgebreide analyse van de verschillende manieren van aanraken en hun betekenis, kunt u vinden op de (nieuwe) pagina over aanraking op www.lichaamstaal.nl.

Terloopse aanraking
Hoe kunt u een positief effect bewerkstelligen met uw aanraking? Belangrijk is dat de aanraking past bij de interactie die u met een medewerker heeft. Er moet een goede reden zijn om de medewerker aan te raken. Als u terloops de schouder van de medewerker aanraakt als u hem een plaats aanbiedt, kan dit vriendelijk en uitnodigend overkomen. Vluchtig aanraken van de onderarm van de medewerker om zijn aandacht ergens op te richten kan effectief zijn, maar beetpakken van zijn arm om hem te onderbreken is eerder dominant of denigrerend.

Weet wanneer en wie u aanraakt
Er zijn managers die hun medewerkers op informele momenten plotseling met joviale schouderkloppen begroeten. Deze benadering is alleen passend wanneer u inderdaad een joviale relatie met de medewerker heeft. Meestal is dit niet gebruikelijk in de werkrelatie die u als manager met medewerkers heeft en daarom kunt u dit beter achterwege laten. Plotselinge verandering in nabijheid en aanraking kunnen snel verkeerd begrepen worden. Sowieso is het verstandig om uw medewerkers beter te leren kennen voordat u hen op andere wijze aanraakt dan middels een handdruk.

‘Per ongeluk’
Als u uw benen kruist tijdens een vergadering en daarbij met uw voet tegen een ander stoot, is deze aanraking zonder bedoelde betekenis. Toch vindt dit zelden ongemerkt plaats. Zo'n aanraking kan om deze reden wel degelijk effect bij de ander te weeg brengen. Als u als man onbedoeld een vrouw aanstoot, of andersom, kan dit bijvoorbeeld geïnterpreteerd worden als een onhandige toenaderingspoging. Als deze aanraking werkelijk onbedoeld is, is het daarom verstandig om u hiervoor te verontschuldigen; zoiets als 'sorry' is afdoende. Daarmee geeft u te kennen dat u geen bedoeling had met de aanraking.

Accidentele aanraking is trouwens niet altijd negatief. Als u uw gesprekspartner 'per ongeluk' tegen zijn of haar hand stoot, terwijl u uw pen aanreikt, kan dit vreemd genoeg zelfs bijdragen tot meer waardering, zeker als de aanraking gepaard gaat met een verontschuldigende glimlach. Aanraking hoeft dus niet altijd zo berekenend te zijn om een positief effect te hebben.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.com


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10